Het gaat niet om mobiele technologie

Teemu Arina heeft een mooie bijdrage geschreven over de impact van mobiele technologie op onze samenleving. In feite, stelt Arina, gaat het niet om mobiele technologie maar om de mogelijkheid om permanent te kunnen netwerken, om connectiviteit. Daarnaast stelt technologie (waar onder mobiele technologie) mensen in staat hun "experience of

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Niet alle jongeren houden van online leren (en een jarige weblog)

Mandatory e-courses a problem for students gaat over studenten die in het kader van hun studie verplicht zijn een e-learning cursus te volgen, maar niet van deze manier van leren houden. De belangrijkste bezwaren komen samenvattend op het volgende neer: De technologie is niet altijd betrouwbaar. De studielast wordt als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Niet terug naar frontaal-klassikaal onderwijs

Onlangs is een kort artikel van mijn collega Marcel Spoler en mij in het tijdschrift Profiel gepubliceerd. Het artikel is een impressie van panelgesprekken die de afgelopen maanden binnen Gilde Opleidingen zijn gehouden. In deze gesprekken is informatie verzameld over opvattingen van deelnemers over de praktijk van competentiegericht onderwijs. Hieronder

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociaal-constructivistisch leren werkt

De eisen die anno 2008 aan lerenden worden gesteld verlangen dat leren plaats vindt in complexe, betekenisvolle projecten waarbinnen sprake is van duurzame betrokkenheid van lerenden en van samenwerkend leren. Dit vraagt ook om een onderzoeksmatige benadering van leren (inquiry-based teaching), die niet uitgaat van "het juiste antwoord" maar van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder