Succesvol online leren vraagt om forse inspanningen

Een recent grootschalig onderzoek van de Indiana University laat zien dat studenten die online leren meer verdiepend leren dan studenten die face-to-face leren. De onderzoekers hebben hier ook mogelijke verklaringen voor. Online docenten doen extra moeite om er voor te zorgen dat studenten rijke leerervaringen opdoen. Studenten die online leren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Microblog genereert betrokkenheid bij leren

Dankzij microblog-tools, zoals Twitter, reageren studenten sneller op vragen van docenten. Dat concludeert Ruth Reynard in Microblogging and Relevancy. Volgens Reynard wordt microblog-functionaliteit ook steeds vaker geïntegreerd binnen elektronische leeromgevingen. Een belangrijke succesfactor van microbloggen is volgens Reynard het gebruik van de mobiele telefoon. Communicatie verloopt daarbij snel en direct.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De kredietcrisis en (t)e-learning

De kredietcrisis biedt nieuwe kansen voor vernieuwende vormen van leren zoals informeel leren, online leren en blended learning. Dat stelt althans het Online Educa artikel Economic Crisis Boosts E-Learning. In de huidige tijden is er minder geld voor reis- en verblijfskosten, die gepaard gaan met face-to-face leren. Diverse personen komen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Jongeren hebben lak aan IT-afdeling (en ouderen ook)

"Jonge werknemers zijn vaak niet op de hoogte van regels voor gebruik van IT-hulpmiddelen van hun IT-afdeling of hebben daar lak aan". Dat concludeert de AutomatiseringsGids op basis van Amerikaans onderzoek van Accenture. Dit adviesbureau stelt ook dat jongeren in toenemende mate verwachten dat zij hun eigen ICT-toepassingen (zoals de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Persoonlijke ontmoetingen belangrijk voor virtuele teams

De AutomatiseringGids besteedt vandaag aandacht aan een proefschrift over virtuele teams, dat m.i. ook relevant is voor computer supported collaborative learning, en leren binnen communities of practices. Daphne Dekker van de Technische Universiteit Eindhoven heeft onderzocht hoe je virtuele teams effectiever kunt laten samenwerken. Enkele conclusies: Als leden van virtuele

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom ICT vaak zo weinig binnen het onderwijs wordt gebruikt?

O,o. Je kunt ICT vaak op zo'n fraaie manier inzetten om leersituaties te versterken. Alleen: het gebeurt lang niet altijd. Tom Haymes analyseert in The Three-E Strategy for Overcoming Resistance to Technological Change waarom. Haymes schrijft in eerste instantie dat maar een beperkte groep mensen internettechnologie intensief gebruik. Meer dan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder