Connectivisme is geen leertheorie (maar niet minder waardevol)

Toen George Siemens 'zijn' connectivisme positioneerde als een nieuwe 'leertheorie', trok hij overduidelijk een te grote broek aan. Dat wil echter niet zeggen, dat zijn opvattingen over connectivisme bij het grof vuil gezet kunnen worden. Siemens benadrukt dat lerenden kennis niet altijd hoeven op te slaan, maar dat zij vooral

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leven en leren met nieuwe media

Onlangs is het eindrapport verschenen van een driejarige studie naar het gebruik van nieuwe media door Amerikaanse jongeren:  Living and Learning with New Media: Summary of Findings from the Digital Youth Project. De onderzoekers hebben 800 jongeren geïnterviewd en meer dan 5000 uur online observaties uitgevoerd. De onderzoekers concluderen dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ondernemingen korten als eerste op leren en ontwikkelen

Harold Jarche haalt een onderzoek aan waaruit blijkt dat CEO's van bedrijven in economisch moeilijke tijden het eerste korten op leren en ontwikkelen (L&D). Volgens Jarche moet dat vooral de leidinggevenden van de L&D-afdelingen te denken geven. Tot dusver zijn CEO's schijnbaar niet overtuigd van het belang van L&D, alle

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Microtrainingen als ondersteuning van informeel leren

Pieter de Vries en Stefan Brall hebben het concept 'microtraining' ontwikkeld als een mechanisme om hoofdzakelijk informele leeractiviteiten te ondersteunen. The most important element is to provide structure to facilitate these learning practices that can help to make the learning activity more visible, extendable, reusable and up to date. Een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Taxonomie e-portfolio’s

Als je academisch Duits goed is, en je bent geïnteresseerd in e-portfolio's, dan is het interview met hoogleraar Peter Baumgartner de moeite waard. Baumgartner ziet e-portfolio's als een belangrijk middel om in het kader van een leven lang leren grip te krijgen op competentieontwikkeling van lerenden. Het e-portfolio binnen onderwijsinstellingen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder