Ontwrichtende innovaties leiden pas tot daadwerkelijke onderwijsvernieuwingen

Ik heb -mede dankzij de lange treinreis naar Berlijn- eindelijk het boek “Disruptive class” van Clayton Christensen, Michael Horn en Curtis Johnson uit. Wat een inspirerend boek! De auteurs breken een lans voor gepersonaliseerd leren, voor onderwijs waarbinnen de lerende daadwerkelijk centraal staat. Volgens hun analyse is het huidige onderwijs

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Web 3.0 en onderwijs

Het semantische web (oftewel web 3.0) -het internet van de toekomst- kenmerkt zich doordat betekenis wordt verleend aan begrippen. Heel vaak wordt hierbij het voorbeeld “Paris Hilton” gebruikt. Deze woordcombinatie kan meerdere betekenissen hebben. Ander voorbeeld: “Tarzan”…. Dankzij het semantische web houden zoekmachines, dankzij beschrijvingen die aan woorden zijn toegevoegd,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Connectivisme is geen leertheorie (maar niet minder waardevol)

Toen George Siemens 'zijn' connectivisme positioneerde als een nieuwe 'leertheorie', trok hij overduidelijk een te grote broek aan. Dat wil echter niet zeggen, dat zijn opvattingen over connectivisme bij het grof vuil gezet kunnen worden. Siemens benadrukt dat lerenden kennis niet altijd hoeven op te slaan, maar dat zij vooral

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leven en leren met nieuwe media

Onlangs is het eindrapport verschenen van een driejarige studie naar het gebruik van nieuwe media door Amerikaanse jongeren:  Living and Learning with New Media: Summary of Findings from the Digital Youth Project. De onderzoekers hebben 800 jongeren geïnterviewd en meer dan 5000 uur online observaties uitgevoerd. De onderzoekers concluderen dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ondernemingen korten als eerste op leren en ontwikkelen

Harold Jarche haalt een onderzoek aan waaruit blijkt dat CEO's van bedrijven in economisch moeilijke tijden het eerste korten op leren en ontwikkelen (L&D). Volgens Jarche moet dat vooral de leidinggevenden van de L&D-afdelingen te denken geven. Tot dusver zijn CEO's schijnbaar niet overtuigd van het belang van L&D, alle

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder