OEB08: de noodzaak van innovatie van leerinterventies

De tweede keynote van de donderavond was van Clive Shepherd. Shepherd ging vooral in op de ontwikkeling van leren en ontwikkelen binnen arbeidsorganisaties. Volgens hem zijn manieren van leren tijdloos (vragen stellen, reflecteren, onderzoek doen, enzovoorts), maar veranderen de keuzes die we maken ten aanzien van die manieren. De ontwikkeling

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

OEB08: Unconferencing

Eén van de zaken die me tijdens deze Online Educa Berlijn opvalt, is het grote aantal ‘leermomenten’ dat buiten de conferentie om -vaak spontaan- georganiseerd worden. Lunches en diners van special interest groups, edubloggers en projecten. Discussiesessies, interviews, uitzendingen via internet. Deze vormen van unconferencing lijken elk jaar in aantal

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

OEB08: een leermanagementsysteem kiezen

Gisterochtend heb ik een sessie over de keuze en implementatie van een leermanagementsysteem/elektronische leeromgeving (LMS/ELO) bijgewoond. Vier personen van verschillende organisaties gingen in op hun eigen selectieproces. Voorzitter Erik Duval had hiervoor de werkvorm 'Pecha Kucha' gekozen: 400 seconden presenteren (20 seconden per dia). Het was overduidelijk wennen voor de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

OEB08: vijf concepten voor de ontwikkeling van internet

De Duitse hoogleraar Norbert Bolz ging in zijn keynote in op vijf concepten voor de ontwikkeling van het internet: Serious play Bij dit concept zijn sociale aspecten van communicatie heel belangrijk. Daardoor vinden jongeren MSN-bijvoorbeeld zo interessant. Binenn dit concept is voor succesvolle mensen ook sprake meer van een scheiding

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

OEB08: Michael Wesch: betekenisvol onderwijs in een veranderd medialandschap

Ik heb echt uitgezien naar de keynote van Michael Wesch. En ik heb genoten. Niet dat hij me veel nieuws heeft verteld. Maar zijn humoristische manier van presenteren, en de opbouw van zijn verhaal waren bewonderenswaardig. Wesch illustreerde dat web 2.0 vooral een culturele revolutie is, die van invloed is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

OEB08: preconference Unconference over social software en professionalisering

Gisteren heb ik tijdens de Online Educa Berlijn de preconference “Unconference on How wikis, blogs and social networks etc. are boosting staff learning and development” gevolgd. Een lange naam voor een sessie waarbij het gebruik van allerlei vormen van social software voor informeel leren centraal stond. Ik wil ingaan op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder