Het GALC-principe bij serious gaming (dankzij een nieuwe edublogger)

Betrokkenheid is voor mij niet alleen het grote kernwoord bij onderwijs, opleiding en opvoeding; het is ook de belangrijkste reden waarom je als opleider kiest voor serious gaming. Aldus Martijn Wijngaards in een gedegen bijdrage over serious gaming en onderwijs. Wijngaards gaat in deze blog post in op wanneer je

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sterke groei social networking onder volwassenen

Mijn stelling is dat jongeren op grote schaal gebruik maken van toepassingen als Hyves of MSN, maar dat lang niet alle jongeren even massaal nieuwe technologieën gebruiken.Tegelijkertijd houdt ook een aanzienlijke groep volwassenen zich bezig met social software (vaak wordt in dit verband gesproken van een generatiekloof). Het meest recente

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Economische crisis impuls voor social software en leren

Dankzij de economische crisis kijken bedrijven eerder naar de mogelijkheden van social sofware voor leerdoeleinden. Die conclusie kun je trekken uit Karen O'Leonard's bijdrage E-Learning Takes a Hit. O'Leonard -analyst bij Bersin & Co– constateert dat (Amerikaanse) bedrijven bezuinigen op face-to-face opleiden, maar dat zij investeren in online leren. Dit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vier nominaties eerste Nederlandse e-learning award

Sinds de jaarwisseling heb ik veel vrije tijd besteed aan het beoordelen van inzendingen voor de eerste Nederlandse e-learning award. Een hele klus, maar wel leuk en leerzaam. Gisteravond heeft de jury vergaderd. Er zijn vier organisaties genomineerd voor de eerste Nederlandse e-learning award: Universitaire Lerarenopleiding van het Onderwijscentrum VU:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het gebruik van web 2.0 in het hoger onderwijs

Het gebruik van social software leidt nog niet tot nieuwe onderwijspraktijken binnen het hoger onderwijs. De potentie van social software voor ander onderwijs wordt nog nauwelijks onderkend. Dat is één van de conclusies uit het rapport A review of current and developing international practice in the use of social networking

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder