Waar moet ik mijn TeachMeet-presentatie over houden?

Op 29 januari 2009 vindt in MediaPlaza te Utrecht de TeachMeet 09 plaats, een zogenaamde unconference voor iedereen die nieuwsgierig is naar technologie in het onderwijs. Ik verzorg hier een micropresentatie van 7 minuten. Waarover? Dat kunnen jullie mee bepalen door te reageren op onderstaande peiling (deadline: 22 januari a.s.):

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meerwaarde Second Life voor het onderwijs

Patrick Koning citeert de samenvatting van het onderzoeksverslag "Second Life: geen spel, maar een speeltuin van Joop van Schie, in opdracht van Kennisnet. Reden voor mij om wat dieper te duiken in dit rapport. Joop heeft vijftig ervaringsdeskundigen geïnterviewd over hun ervaringen met deze virtuele wereld, Daarnaast heeft hij een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leren & Ontwikkelen: toekomstvoorspellingen

Josh Bersin en zijn collega's wagen zich aan toekomstvoorspellingen als het gaat om leren en ontwikkelen binnen bedrijven (inloggen verplicht). Nog nooit, zo schrijven de auteurs, hebben zij zo veel herstructureringen binnen grote bedrijven waargenomen. Daarbij gaat het om het aanstellen van nieuwe directies, overnames, nieuwe bedrijfsstrategieën en 'gewone' reorganisaties.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe ontwrichtend technologie voor het onderwijs kan zijn

Ruim een week geleden schreef ik een impressie van het boek 'Disruptive Class'. Vandaag attendeert Wil Richardson zijn lezers op een blogbijdrage waarin Marc Pesce voorbeelden geeft van de manier waarop technologie het onderwijs kan ontwrichten: Het vermogen om als management alles te controleren verdwijnt als sneeuw voor de zon.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wordt e-learning vaak gebruikt in Groot-Brittannië?

Clive Shepherd vat een recent onderzoek samen naar o.a. het gebruik van e-learning binnen Britse bedrijven. Hieruit blijkt dat 73% van de ondernemingen 'aan e-learning doet', dat blended learning een sleutelrol speelt binnen het opleidingsbeleid, en dat ook mobile learning steeds belangrijker lijkt te worden (20% van de respondenten verwacht

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning binnen een recessie: staat het sein op rood?

In Credit crunch survival guide verkent Donald Clark de vraag of e-learning wel of niet te leiden heeft onder de kredietcrisis. Dat doet hij aan de hand van kleuren: Groen: dat zijn kansen voor e-learning. Defensie heeft volgens Clark bijvoorbeeld gegarandeerde budgetten. En bij- en omscholing van werkzoekenden of met

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Duitse jongeren kunnen niet zonder internet, maar ‘multitasken’ nauwelijks

Via Martin Ebner heb ik deze Duitse studie over jongeren, informatie en multimedia ontdekt. In dit onderzoek is het mediagedrag van 12-19 jarigen onder de loep gehouden (n=1208). De auteurs maken duidelijk hoe zeer het medialandschap is veranderd door de opkomst van de mobiele telefoon, en het internet. Begrippen als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Verandert het didactisch ontwerpen?

Tony Karrer illustreert op een mooie manier dat het ontwerpen van leeractiviteiten in de loop der jaren nauwelijks is veranderd. Alleen de gereedschappen en de delivery models zijn anders geworden. Maar dat, schrijft Karrer, zou wel eens kunnen veranderen. De reden: elearning 2.0. Volgens mij heeft Karrer gelijk. Dankzij web

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder