Hoe zal de trainingsindustrie zich komend jaar ontwikkelen?

De Chief Learning Officer heeft een enquête uitgevoerd naar verwachte ontwikkelingen op het gebied van opleiden en leren. Hierbij valt vooral het optimisme onder opleiders op, terwijl de leidinggevenden een stuk pessimistischer zijn over de positie die leren en opleiden binnen bedrijven zal innemen. Een ruime meerderheid van de respondenten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Heeft cloud computing invloed op het leren?

Cloud computing is momenteel onmiskenbaar één van de belangrijkste trends op het gebied van ICT. Bij cloud computing bewaar je je bestanden (teksten, MP3-bestanden, foto's, video's, en dergelijke) niet langer op je persoonlijke computer, maar op internet (bijvoorbeeld bij Google, Microsoft of Amazon). Dat maakt het ook mogelijk om anderen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

32 inzendingen Nederlandse e-learning Award

Er zijn 32 voorstellen ingediend voor de eerste Nederlandse e-learning Award. E-learning.nl heeft het initiatief genomen tot uitreiking van deze prijs. Half januari wordt bekend gemaakt welke drie voorstellen in aanmerking komen voor deze onderscheiding. Tot die tijd zal een zevenkoppige jury zich over de voorstellen buigen. Ik mag deel

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zes e-learning trends onder de loep gehouden

Floris Vlasveld beschrijft op Frankwatching zes trends op het gebied van e-learning: Blended learning: de mix van face-to-face leren en leren met behulp van ICT. Social learning: leren, ook van en aan elkaar (samenwerkend leren). Self-service learning: leren via individuele leerroutes (flexibel, naar persoonlijke behoeftes). Serious gaming. Filtered learning: leren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Virtual classroom software vergeleken

Er zijn heel wat applicaties verkrijgbaar waarmee je zogenaamde virtual classrooms kunt realiseren. Met behulp van deze programma's kun je synchroon online onderwijs vorm geven. Op e-learning.nl wordt de virtual classroom als volgt omschreven: Het is een vorm van synchrone e-learning, synchroon omdat de docent(en) en de cursisten op hetzelfde

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Technologie kan leren significanter maken

Je kunt met relatief simpele technologieën het onderwijs significanter maken. Dat blijkt uit de bijdrage Technology changing how kids learn. Een docente weet dankzij onder andere Google Earth en een smartboard een collega-school, waarmee leerlingen contact hebben, 'dichterbij te halen'. Helaas slaagt nog niet elke school er in technologie betekenisvol

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat helpt leren en ontwikkelen de economische crisis door?

Volgens Catherine Lombardozzi zijn er vier belangrijke maatregelen die er toe bijdragen dat leren en ontwikkelen in minder economisch florissante tijden overeind blijft: Zorg er voor dat leren en ontwikkelen deel uit maakt van het herformuleren van de bedrijfsstrategie voor de lange termijn. Aan wat voor competenties heeft de organisatie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder