Vier nominaties eerste Nederlandse e-learning award

Sinds de jaarwisseling heb ik veel vrije tijd besteed aan het beoordelen van inzendingen voor de eerste Nederlandse e-learning award. Een hele klus, maar wel leuk en leerzaam. Gisteravond heeft de jury vergaderd. Er zijn vier organisaties genomineerd voor de eerste Nederlandse e-learning award: Universitaire Lerarenopleiding van het Onderwijscentrum VU:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het gebruik van web 2.0 in het hoger onderwijs

Het gebruik van social software leidt nog niet tot nieuwe onderwijspraktijken binnen het hoger onderwijs. De potentie van social software voor ander onderwijs wordt nog nauwelijks onderkend. Dat is één van de conclusies uit het rapport A review of current and developing international practice in the use of social networking

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Op wie moet ik stemmen?

Als GroenLinks-lid mag ik via een referendum meebeslissen wie lijsttrekker wordt voor de komende verkiezingen voor het Europees Parlement. 'Vroeger' kende ik de kandidaten voor het lijsttrekkerschap meestal persoonlijk. Nu moet ik afgaan op folders, internet (steeds meer web 2.0) en oordelen van anderen. Simon Otjes heeft een stemwijzer gemaakt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Is bloggen moeilijk?

Will Richardson vindt bloggen complex, risicovol maar uiteindelijk ook waardevol. Zijn argumenten (cursief), en mijn commentaar: Blogbijdragen zijn niet 'af'. Je weet bepaalde zaken niet zeker, maar je hebt er wel een mening over. Dat vinden veel mensen lastig. Tegelijkertijd leren ze ervan, dankzij de dialoog die kan ontstaan: "One

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Persoonlijk leeromgevingen in het onderwijs

Persoonlijke leeromgevingen worden vaak in relatie gebracht met vormen van zelfgeorganiseerd leren. Ze worden vaak afgezet tegen leeromgevingen van een organisatie. Meestal staan bij publicaties over persoonlijke leeromgevingen functionaliteiten centraal. Vicki Davis beschrijft in Building a Digital Locker: Personal Learning Networks Explained hoe haar leerlingen een persoonlijke leeromgeving creëren bij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wordt 2009 het jaar van web 2.0?

Terwijl menigeen in zijn/haar denken alweer bij web 3.0 is, is web 2.0 binnen organisaties bij lange na nog niet breed geaccepteerd. Dat constateert ook de Chief learning Officer: Bedrijven beschouwen web 2.0-applicaties niet als tools voor leren. Terwijl deze toepassingen wel een prima aanvulling kunnen zijn op de leeromgeving.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kies op basis van intuïtie

Het dwaalspoor van de goede keuze is een prikkelend artikel over studieloopbaanbegeleiding. Binnen het onderwijs is en wordt veel geïnvesteerd in loopbaanbegeleiding, terwijl de tevredenheid hierover laag is en zelfs af lijkt te nemen. Ton Luken -binnenkort lector 'Career development' bij Fontys Hogescholen- denkt dat dit komt doordat het maken

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder