Een connectie impliceert niet altijd interactie

Op Twitter opereren twitteraars eigenlijk binnen twee verschillende netwerken. Het eerste netwerk bestaat uit degenen die zij volgen en degenen door wie zij gevolgd worden. Het tweede netwerk bestaat uit een veel kleiner netwerk van 'echte vrienden'. Dit laatste netwerk blijkt invloedrijker. Twitteraars communiceren met dit netwerk ook frequenter. Verder

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Jury e-learning award in vergadering bijeen

Gisteravond hebben de vier genomineerden voor de eerste Nederlandse e-learning award een presentatie verzorgd. Achtereenvolgens kwamen aan bod: Jutten Simulation: Kassatraining Blokker Trimbos Instituut: De gezonde school en genotmiddelen (preventieprogramma basis- en voortgezet onderwijs) Orbit Learning4Life BV en ACHT Bedrijfsinnovatie BV: Microtraining transportbedrijf Universitaire Lerarenopleiding van het Onderwijscentrum VU: ICT-tools

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Weg met het onderscheid tussen formeel en informeel leren

Volgens Josh Bersin is informeel leren nu officieel formeel leren geworden. Dat wil zeggen: organisaties omarmen en waarderen meer informele vormen van leren: That is, if you want to build a high-impact, cost-effective, modern training organization you must "formally adopt" informal learning. Bersin baseert zich op eigen onderzoek waaruit onder

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

TeachMeet-presentatie over social software en digitale didactiek

Op 29 januari 2009 vindt in MediaPlaza te Utrecht de TeachMeet 09 plaats, een zogenaamde unconference voor iedereen die nieuwsgierig is naar technologie in het onderwijs. Ik verzorg hier een micropresentatie van 7 minuten. Bezoekers van mijn weblog konden via een peiling bepalen waar de presentatie over zou moeten gaan.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Motieven voor open education

Volgens Michael Feldstein vallen de motieven om aan de slag te gaan met open education uiteen in waarden en waarde. Waarden Filantropisch: je maakt onderwijs (met name de kwalitatief goede content) toegankelijker voor degenen die het niet kunnen betalen. Pedagogisch-didactisch: delen van materialen leidt tot een hogere kwaliteit, terwijl het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Welke trends zie je in verschillende Horizon-rapporten?

Elk jaar besteed ik wel aandacht aan het Horizon rapport waarin the New Media Consortium (NMC) en het EDUCAUSE Learning Initiative (ELI) technologische ontwikkelingen en hun relevantie voor het onderwijs beschrijven. Deze week is editie 2009 verschenen. Pierre Gorissen geeft een samenvatting op zijn blog. Dat ga ik dus niet

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Implementatie e-learning (gastcollege)

Vanavond verzorg ik weer een gastcollege over de implementatie van e-learning bij de post-hbo opleiding e-learning van Fontys Extens. Mijn presentatie staat weer op Slideshare. Ik verzorg al een aantal jaren dit gastcollege. En elk jaar is de presentatie (en de opdrachten) anders. De aanpassingen vinden plaats, mede op basis

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder