Zijn er niet meer pijlers van digitale didactiek?

In 2003 gaf de Utrechtse hoogleraar Robert-Jan Simons aan dat er zeven manieren zijn waardoor ICT kan leiden tot betere en/of vernieuwde manieren van het vormgeven van leeractiviteiten. Simons spreekt daarom van zeven pijlers van digitale didactiek: relaties leggen; creëren; naar buiten brengen; transparant maken van het denken en samenwerken;

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bedreigt web 2.0 de kwaliteit van e-learning?

Euphoria over the possibilities of these democratised processes obscures the danger of content being made available which is neither quality assured nor from trusted sources. Aan het woord is niet 'social software luddite' Andrew Keen, maar de European Learning Industry Group (ELIG) in een persbericht. De ELIG -een consortium van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Google Voice: alternatief voor web conferencing tools?

Er zijn heel wat tools beschikbaar om mee op afstand te overleggen. Veel van deze web conferencing applicaties (zoals Skype of Adobe Connect) doen volgens Leigh Blackall echter een behoorlijke aanslag op de bandbreedte. Of zij hebben andere beperkingen (zoals het niet kunnen opnemen van gesprekken). Volgens Blackall zou Google

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Open education: antwoord op toenemende behoefte aan professionals

Michael King relateert het belang van open education tegen de achtergrond van de toenemende behoefte aan goed opgeleide professionals. Om aan deze behoefte tegemoet te komen, zal fors geïnvesteerd moeten worden in het onderwijs. De investeringen blijven echter achterwege. En als investeringen in technologie worden gedaan, dan blijven de resultaten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kamervragen ICT-opleidingen en monopolievorming

Afgelopen maandag heb ik geblogd over een mijns inziens ongewenst vergaande samenwerking tussen ICT-opleidingen in het MBO, en enkele grote ICT-bedrijven (Microsoft, Cisco, Oracle). Ik heb ook een beleidsmedewerker van de Tweede Kamerfractie van GroenLinks hier op geattendeerd. Binnen enkele uren kreeg ik een reactie dat men er mee aan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder