In je element

Een paar dagen geleden schreef ik over veelomvattende onderwijsveranderingen. Ik haal hierin Ewan McIntosh aan die zich weer baseert op het werk van sir Ken Robinson: The Element. Via Ewan's blog ben ik onderstaande video tegen gekomen. Robinson praat hierin over het belang van passie voor leren. Hij stelt onder

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De belaagde professional

De derde keynote spreker van het nationale e-learning congres was Joep Schrijvers. Zij bijdrage had een hoog 'edutainmentgehalte'. Hij schetste een beeld van de opleider/docent als belaagde professional. Vanuit vier kanten wordt deze professional volgens Schrijvers belaagd. In de eerste plaats vanuit de technologie. De professional is een cyborg aan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-coaching, rol van docent en trainer

Marja Verstelle (ICLON, Universiteit Leiden) heeft tijdens het nationale e-learning congres een interactieve workshop gewijd aan e-coaching. E-coaching is volgens Marja belangrijk bij leren waarbij vooral ook sprake is van individuele leerpaden. Zij onderscheidt vier stappen bij de invoering van e-coaching, die zij tijdens de workshop heeft behandeld. Business case

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kun je intrinsieke motivatie beïnvloeden (en de invloed van ICT)

Gisteren en vandaag heb ik het nationale e-learning congres bijgewoond. Ik zal mijn bevindingen in een aantal bijdragen beschrijven. In omgekeerd chronologische volgorde, trouwens. Tijdens de laatste workshop is hoogleraar Rob Martens ingegaan op een onderwijspsychologische motivatietheorie, in relatie tot e-learning. Deze theorie –self-determination theory van Ryan en Deci- gaat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trimbos Instituut winnaar eerste Nederlandse e-learning award

Het Trimbos Instituut is met "De gezonde school en genotmiddelen" winnaar geworden van de eerste Nederlandse e-learning award. Het betreft een blended preventieprogramma voor het voortgezet onderwijs op het gebied van alcohol, drugs en roken. De jury beoordeelt dit initiatief als een inzending met bewezen impact, een aantoonbaar tevreden doelgroep,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning 2.0: leren met behulp van social software (via Ustream)

Morgenmiddag verzorg ik tijdens het nationale e-learning congres een sessie over "E-learning 2.0: leren met behulp van social software". Ik richt me daarbij vooral op het onderwijs. De sessie is iets ingekort, en bestaat daarom uit een inleiding en discussie over stellingen. Ben je niet in de gelegenheid de sessie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder