Naar een andere opzet van conferenties?

Verreweg de meeste conferenties kennen dezelfde opzet: opening, keynotes, parallelsessies met workshops (vaak ook presentaties), een afsluitende keynote of een dodelijke paneldiscussie aan het eind en dan een borrel. De laatste tijd hoor ik steeds vaker of dat niet anders kan. En vandaag lees ik twee bijdragen over precies dit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sport en bewegen in het MBO

Wat veel mensen wellicht niet weten, is dat ik me beleidsmatig ook bezighoudt met sport en bewegen binnen het middelbaar beroepsonderwijs. Jaren geleden is het traditionele 'gymnastiekonderwijs'uit het MBO verdwenen. De laatste jaren keert sport en bewegen in een nieuw jasje weer terug. Vanwege onderwijsinhoudelijke redenen (je werkt ermee aan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Connectivisme in arbeidsorganisaties

Het connectivisme van George Siemens wordt vaak als een theoretisch concept gepresenteerd. In Learning and technology: success and strategy in a digital world probeert Siemens de vertaalslag naar leren en ontwikkelen binnen arbeidsorganisaties te maken. Volgens George Siemens moeten we bij leren en ontwikkelen oog hebben voor alle interacties met

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kun je vaardigheden met behulp van internettechnologie ontwikkelen?

Volgens Donald Clark kun je kennis ontwikkelen met behulp van internet. Maar is dat ook mogelijk met vaardigheden? Ja, zegt Clark, als je tenminste het strikte onderscheid tussen kennis en vaardigheden loslaat, en kijkt naar 'presteren' (performance) en verschillende typen geheugen. Semantische, niet-contextgebonden, kennis kun je volgens Clark prima ontwikkelen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Naar een andere ELO migreren?

Michael Feldstein geeft advies aan kleinere scholen, die overwegen op een andere elektronische leeromgeving over te stappen: raak niet in paniek, en zie migratie als een kans. Dat zijn twee van Feldstein's adviezen. Geruststellend is ook zijn voorspelling dat wat betreft functionaliteit zo'n beetje elke verkrijgbare ELO wel voldoet. Tegelijkertijd,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

QR codes en leren

Met enige regelmaat kom je ze tegen: QR codes. Een twee-dimensionale streepjescode, die snel decodeerbaar is en waarmee je bijvoorbeeld internetadressen kunt aanbieden: . Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/QR_code Met behulp van deze codes (en mobiele en draadloze technologie) kun je informatiebronnen op internet aan objecten koppelen. Als je bijvoorbeeld bij de Nachtwacht

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder