Kan de invloed van ICT op leren worden gemeten?

Ruth Reynard beschrijft in Technology's Impact on Learning Outcomes: Can It Be Measured? de complexe materie van rendementsonderzoek en ICT in het onderwijs. Er is weinig overeenstemming over de vraag wat gemeten moet worden, of het gemeten kan worden en hoe. Bovendien zijn de betrokkenen vaak onvoldoende toegerust om te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat is nu eigenlijk een persoonlijke leeromgeving?

The term personal learning environment (PLE) describes the tools, communities, and services that constitute the individual educational platforms that learners use to direct their own learning and pursue educational goals. Aldus de omschrijving in de 'PLE'-editie uit de 7 Things you should know about-reeks, van de Educause Learning Initiative. Volgens

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Presentatie Horizon-report

Vandaag mocht ik tijdens de Surfsamendag 2009 (#surfsd09) een presentatie verzorgen over het Horizon-rapport, het onderdeel 'smart objects' nader toelichten, en tevens de afsluitende discussie leiden. Ik ben erg gecharmeerd van de ontwikkeling van deze Horizon-rapporten. Wel heb ik mij tijdens de voorbereiding van deze dag gerealiseerd dat de samenstellers

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Innoveren meer maakbaar maken, met winst voor het onderwijs

Mijn oud-directeur Jan Geurts stelt in Maakbaar innoveren in het beroepsonderwijs (Word-document) dat onderwijsinstellingen veel winst kunnen boeken als zij innoveren meer maakbaar maken. Jan baseert zich daarbij op een audit van innovatieprojecten binnen het onderwijs, en laat zich inspireren door zijn grote hobby 'voetbal'. Jan schrijft: Sociale factoren zoals

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

QR-code in actie

Morgen verzorg ik een presentatie over het Horizon report 2009, tijdens de Surfsamendag 2009 (#surfsd09). Ik ga hierbij onder meer in op QR-codes, als illustratie van 'slimme objecten'. Om de werking te illustreren, heb ik met mijn Flip onderstaand filmpje gemaakt. De video laat zien hoe je met behulp van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder