Open education: antwoord op toenemende behoefte aan professionals

Michael King relateert het belang van open education tegen de achtergrond van de toenemende behoefte aan goed opgeleide professionals. Om aan deze behoefte tegemoet te komen, zal fors geïnvesteerd moeten worden in het onderwijs. De investeringen blijven echter achterwege. En als investeringen in technologie worden gedaan, dan blijven de resultaten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kamervragen ICT-opleidingen en monopolievorming

Afgelopen maandag heb ik geblogd over een mijns inziens ongewenst vergaande samenwerking tussen ICT-opleidingen in het MBO, en enkele grote ICT-bedrijven (Microsoft, Cisco, Oracle). Ik heb ook een beleidsmedewerker van de Tweede Kamerfractie van GroenLinks hier op geattendeerd. Binnen enkele uren kreeg ik een reactie dat men er mee aan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Technologische ontwikkelingen en het basisonderwijs (Horizon rapport)

Het Horizon Rapport beschrijft technologische ontwikkelingen en hun invloed op het hoger onderwijs. Het is normaliter een uitgave van het New Media Consortium en de Educause (zie mijn laatste bespreking). Nu is ook een editie verschenen, gericht op het K12-onderwijs (grofweg het basisonderwijs; het persbericht spreekt van Elementary and Secondary

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Twitter-tools

Ik ben bezig met een artikel over Twitter binnen het onderwijs (de deadline nadert). In dit kader heb ik Twitter voor gevorderden gelezen. De Nederlandse e-learning firma Bright Alley Bright.nl introduceert hierin de microblog tool Twitter. De inhoud is deels heel basic. En ik mis het didactisch gebruik van Twitter

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Monopolievorming op het gebied van ICT via de achterdeur

Ik werd laatst door een collega geattendeerd op een ongewenste ontwikkeling met betrekking tot vergaande samenwerking tussen ICT-opleidingen op het MBO, en enkele grote ICT-bedrijven (Microsoft, Cisco, Oracle). Een samenwerking, die volgens mij kan leiden tot monopolievorming op het gebied van ICT via de achterdeur. Zoals bekend maken deze bedrijven

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder