Top 10 presentaties Managementconferentie Netwerken: bijdrage plateauplanning

Ik mocht gisteren met mijn CvB-lid Leon Simons de workshop herhalen, die wij hebben verzorgd tijdens de afgelopen managementconferentie van het Consortium voor Innovatie. De tien beste presentaties van dit congres werden gisteren namelijk nog eens aangeboden, en onze workshop hoorde daar schijnbaar bij. Onze sessie ging (weer) over de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De bijdrage van virtuele werelden aan betere en/of vernieuwde manieren van leren

Margreet van den Berg vroeg mij onlangs of ik het gebruik van virtuele werelden binnen het onderwijs eens wilde leggen langs de 'meetlat' van de pijlers van digitale didactiek. Met andere woorden: kunnen virtuele werelden (of virtuele omgevingen) bijdragen aan betere en/of vernieuwde manieren van het vormgeven van leeractiviteiten? In

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning 2.0 in het onderwijs via CoveritLive

Morgen vindt in Rotterdam het congres E-learning 2.0 in het onderwijs plaats (georganiseerd door SBO). Ik verzorg 's middags een workshop over 'digitale didactiek 2.0'. Ik heb voor de verslaglegging een sessie van Coveritlive aangemaakt. Via onderstaand script kun je vanaf morgenvroeg 9 uur de bijdragen volgen, en mee discussiëren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Veranderingen op het gebied van corporate learning

Josh Bersin signaleert fundamentele veranderingen op het gebied van interne bedrijfsopleidingen met behulp van technologie. Hij onderscheidt daarbij vier fasen. Op dit moment bevinden we ons volgens Bersin in de overgang tussen de fase 'blended and informal learning' naar 'collaborative, talent-driven learning'. Daarbij geeft hij gelukkig wel aan dat bepaalde

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

QR-codes en m-learning

Volgens "M-learning is good" bieden barcodes en QR-codes interessante mogelijkheden voor mobile learning: Je kunt fysieke objecten voorzien van QR-codes, en zo de fysieke wereld verbinden met digitale informatie. Dat gebeurt bijvoorbeeld in musea. Je kunt boeken voorzien van QR-codes en de papieren informatie aanvullen met bijvoorbeeld multimedia. Personen kunnen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Educate: docenttool voor de iPhone/iPod

Jane Hart attendeert haar lezers op een educatieve 'app' voor de iPhone/iPod, die binnenkort gelanceerd wordt. Met behulp van Educate kun je als docent je onder andere lessen plannen, de aanwezigheid van studenten registreren (en cijfers bijhouden), verschillende doceerstrategieën raadplegen en eenvoudige content (zoals foto's, audio) publiceren. Ik denk dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder