Digital Generation Project

Justine Pardoen maakt terecht reclame voor Digital Generation Project van Edutopia. Dit project wil illustreren hoe kinderen leren, communiceren en socialiseren, beïnvloed door nieuwe media. Het project bevat portretten van jongeren, informatie voor docenten en ouders. Je vindt hier onder meer korte videofragmenten waarin docenten toepassingen als YouTube en Twitter

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Virtuele werelden in het onderwijs

Alja Sulčič heeft een inleidend paper geschreven over virtuele werelden in het onderwijs. Zij verkent ook de integratiemogelijkheden met de elektronische leeromgeving Moodle. Zij stelt onder meer dat sterke kanten van virtuele werelden voor leren zijn: Het versterken van online, synchrone, communicatie en samenwerking. Het ontwikkelen van uitdagende leeractiviteiten. Het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Impressie Top 10 presentaties Managementconferentie Netwerken

Behalve dat ik zelf mocht 'optreden', heb ik ook een aantal andere sessies bezocht tijdens TOP 10 beste presentaties van Dé Managementconferentie Netwerken. Ik heb daarover al uitgebreid getwitterd. Daarom volsta ik met een korte impressie: Lily Stap van het Noorderpoort College illustreerde samen met Remco van de Beek het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Top 10 presentaties Managementconferentie Netwerken: bijdrage plateauplanning

Ik mocht gisteren met mijn CvB-lid Leon Simons de workshop herhalen, die wij hebben verzorgd tijdens de afgelopen managementconferentie van het Consortium voor Innovatie. De tien beste presentaties van dit congres werden gisteren namelijk nog eens aangeboden, en onze workshop hoorde daar schijnbaar bij. Onze sessie ging (weer) over de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De bijdrage van virtuele werelden aan betere en/of vernieuwde manieren van leren

Margreet van den Berg vroeg mij onlangs of ik het gebruik van virtuele werelden binnen het onderwijs eens wilde leggen langs de 'meetlat' van de pijlers van digitale didactiek. Met andere woorden: kunnen virtuele werelden (of virtuele omgevingen) bijdragen aan betere en/of vernieuwde manieren van het vormgeven van leeractiviteiten? In

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning 2.0 in het onderwijs via CoveritLive

Morgen vindt in Rotterdam het congres E-learning 2.0 in het onderwijs plaats (georganiseerd door SBO). Ik verzorg 's middags een workshop over 'digitale didactiek 2.0'. Ik heb voor de verslaglegging een sessie van Coveritlive aangemaakt. Via onderstaand script kun je vanaf morgenvroeg 9 uur de bijdragen volgen, en mee discussiëren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Veranderingen op het gebied van corporate learning

Josh Bersin signaleert fundamentele veranderingen op het gebied van interne bedrijfsopleidingen met behulp van technologie. Hij onderscheidt daarbij vier fasen. Op dit moment bevinden we ons volgens Bersin in de overgang tussen de fase 'blended and informal learning' naar 'collaborative, talent-driven learning'. Daarbij geeft hij gelukkig wel aan dat bepaalde

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder