Heel vaak moet ik om Geek and Poke glimlachen. Soms ook harder lachen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderOntwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning en e-learning
Heel vaak moet ik om Geek and Poke glimlachen. Soms ook harder lachen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verder"Als alle wetenschappelijke artikelen openbaar beschikbaar zouden zijn, zou dat de Nederlandse samenleving een voordeel op kunnen leveren van 133 miljoen euro per jaar." Aldus de belangrijkste uitkomst van een onderzoek in opdracht van de Surffoundation. Het onderzoek is vandaag aangeboden aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Behalve
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderDon Pital stelt dat het onderwijs werknemers van de toekomst eigenlijk onvoldoende voorbereid op innovaties. Hij klaagt over het gebrek aan rolmodellen, en over een onderwijssysteem dat weinig ruimte laat voor een diversiteit aan opvattingen en ideeën. Iets dat voor een innovatief klimaat noodzakelijk is. Leeromgevingen zouden nieuwe ideeën meer
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderIk raad je aan, voor zover je dat nog niet doet, om de weblog van Ton Zijlstra de komende tijd in de gaten te houden. Ton is betrokken bij een initiatief aan de Hogeschool Rotterdam, waar docenten via een learning community werken aan hun expertise op het gebied van ICT in
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderJe organisatie gaat een nieuw systeem implementeren en alle gebruikers krijgen een training aangeboden. Zonde van tijd, energie en geld. Dat vindt Charles Jennings. The evidence has been around for a long time that formal training on detailed task and process-based activities in advance of the need to carry out the
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderUmair Haque durft. Volgens hen verandert Twitter niet de wijze waarop wij communiceren, maar de manier waarop wij innoveren. Hij omschrijft deze microblogtool als één van 's werelds meest radicale managementvernieuwers. In deze bijdrage omschrijft hij Twitter's ten rules for radical innovators, zoals " idealen verslaan strategieën" of " open
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderBruce Hammonds vat een grootschalige studie van hoogleraar John Hattie over effectief onderwijs samen. Kern van de boodschap: het is essentieel dat docenten en lerenden relaties gebaseerd op vertrouwen onderhouden (waardoor lerenden bijvoorbeeld om hulp durven vragen), en dat sprake is van veel feedback. Hattie benadrukt het belang van transparantie: Number
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderOp 22 juni aanstaande promoveert Lilia Efimova in Utrecht op het proefschrift Passion at work: blogging practices of knowledge workers. Zij promoveert bij mijn oud-directeur Robert-Jan Simons, en in die tijd heb ik haar ook ontmoet. In haar proefschrift bestudeert zij de introductie van bloggen binnen kennisintensieve organisaties. Dat doet
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderHoe kun je de mobiele telefoon binnen het onderwijs gebruiken? Op die vraag gaat “taschenfunk – Das Handy als Unterrichtswerkzeug” in. Zesendertig pagina's lang krijgt de geïnteresseerde lezer informatie, tips en praktijkvoorbeelden gepresenteerd. Je moet natuurlijk wel de Duitse taal beheersen. Het document gaat ook in op de geschiedenis van
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderEen van mijn nevenfuncties, dit jaar, is het lidmaatschap van de programmacommissie voor de Onderwijsdagen die Stichting Surf en Kennisnet half november organiseren. Om de 88 sessies bezet te krijgen, gaat de commissie op zoek naar personen die over het gebruik van ICT en leren een 'goed verhaal' hebben. Voor
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verder