CvI managementconferentie #cvi09: zet leerlingen in bij uitvalbestrijding

Soms kunnen oplossingen zo eenvoudig zijn. Bij ROC Zadkine worden ouderejaars leerlingen ingezet voor de begeleiding van jongere leerlingen (peer assisted learning). Deze aanpak kost weinig en blijkt erg effectief te zijn, bijvoorbeeld bij het voorkomen van uitval. De begeleiding van 'peers' komt overigens bovenop de reguliere begeleiding door onderwijsgevenden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

CvI managementconferentie #cvi09: hoe organiseer je keuzevrijheid?

Twee collega's van ROC Nijmegen (locatie Boxmeer) lieten tijdens de tweejaarlijkse managementconferentie van het Consortium voor Innovatie zien hoe zij keuzevrijheid binnen het onderwijs organiseerden. Verschillende medewerkers ontwikkelen workshops rondom onderwerpen, waar ook hun passie ligt. Deze workshops worden 'kwalificatiedossieroverstijgend' aangeboden (elke dag het 7de en 8ste uur). Voorbeelden zijn:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

CvI managementconferentie #cvi09: maak authentieke connecties

Na de gebruikelijke openingswoorden (van onder meer staatssecretaris Marja van Bijsterveldt en MBO Raad-voorzitter Jan van Zijl), die ik via Twitter heb verslagen, mocht Sandy Shugart de tweejaarlijkse managementconferentie van het Consortium voor Innovatie openen. Shugart is president van het Valencia Community College, zeg maar een regionaal opleidingencentrum met maar

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

CvI managementconferentie #cvi09: 101 manieren om in de puree te geraken

Mijn eerste workshop van de tweejaarlijkse managementconferentie van het Consortium voor Innovatie ging over manieren waarop je als manager in moeilijkheden kunt geraken, en hoe daar mee om te gaan. De workshop was gericht op versterking van het eigen handelingsrepertoire en het regisseur worden van gedragspatronen binnen je team. Om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

CvI managementconferentie 2009: De innovatiemanager als snelbinder

Vanmiddag startte de managementconferentie van het Consortium voor Innovatie (#cvi09), met als thema: Netwerken. Ik zal op een later moment over de keynote bloggen. Die vergt wat meer reflectie. De tweede workshop, die ik heb bijgewoond, ging over de rol van de innovatiemanager als snelbinder van de organisatie. In deze

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Naar de Managementconferentie CvI #cvi09

Ik vertrek zo meteen naar #cvi09, de tweejaarlijkse managementconferentie van het Consortium voor Innovatie. Morgen mag ik daar samen met Leon Simons-Heldens (één van de twee College van Bestuur-leden van Gilde Opleidingen) een workshop verzorgen over de manier waarop wij de methodiek 'plateauplanning' gebruiken voor de invoering van competentiegericht leren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kun je een digitaal schoolbord inzetten?

Hier ben ik enthousiast over. Bij Kennisnet vind je een aantal korte video's over hoe je een digitaal schoolbord (smartbord) binnen het onderwijs kunt inzetten. Het gaat om tien filmpjes. Bijvoorbeeld over het beschikbaar stellen van aantekeningen, het activeren van leerlingen en het vormen van een mening. De video's zijn

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Overzicht leermanagementsystemen en andere applicaties

Brandon Hall geeft al jaren uitvoerige rapporten uit waarin zij auteurstools, leercontentmanagementsystemen, leermanagementsystemen en andere applicaties voor leren beschrijven. Deze rapporten hebben één nadeel: ze zijn voor de gewone sterveling niet te betalen. Daarom is het mooi dat zij nu een uitgebreide samenvatting (526 pagina's!) vrij downloadable aanbieden (tip van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nieuwe stelling: een nieuwe pijler van digitale didactiek?

In 2003 gaf de Utrechtse hoogleraar Robert-Jan Simons aan dat er zeven manieren zijn waardoor ICT kan leiden tot betere en/of vernieuwde manieren van het vormgeven van leeractiviteiten. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder, en hebben mobiele technologie en social software sterk aan populariteit gewonnen. Ik vraag me daarom

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder