Echt onderzoek naar jongeren en technologie

Eindelijk een 'echt' onderzoek van de Universiteit van Melbourne (en anderen) naar het gebruik van technologie door studenten en docenten (in het dagelijks leven en voor leerdoeleinden). 2500 studenten hebben een vragenlijst ingevuld, en 27 focusgroeps en interviews hebben plaatsgevonden waaraan studenten en docenten hebben deel genomen. De vragenlijsten zijn

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ontwrichtende oplossingen noodzakelijk tijdens economische crises

Clayton Christensen en Michael Horn (auteurs van Disrupting Class; zie ook mijn eerdere bespreking) gaan in op een bezuinigingsmaatregel van een schooldistrict in Los Angeles. Het bestuur heeft besloten uit kostenoverwegingen het mes te zetten in de summer school programma's. Niet slim, vinden de auteurs. Veel leerlingen gebruiken deze programma's

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Simultrain: projectmanagement nabootsen

Vanmiddag heb ik bij Brainnovation kennis gemaakt met Simultrain. Dit is een -oorspronkelijk Zwitserse- simulatie waarin je projectleider bent (bijvoorbeeld van een ICT-project). Je start met de planning van het project. Mensen worden ingezet op taken (gebaseerd op hun bekwaamheden). Je hebt daarbij vast de beschikking over een aantal collega's,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Organisaties miskennen kracht weblogs

De AutomatiseringsGids besteedt aandacht aan de dissertatie van Lilia Efimova. Zij stellen op basis van dit proefschrift dat weblogs waardevol kunnen zijn voor arbeidsorganisaties, maar nog te weinig worden benut. De reden zou zijn: gebrek aan controlemogelijkheden (en impliciet weinig vertrouwen in medewerkers). Het artikel vat ook de toegevoegde waarde

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Apps voor lerenden

iPhones invade college campuses, but will they replace the student ID? probeert de vraag te beantwoorden hoe een onderwijsinstelling het massale gebruik van mobiele telefoons door jongeren nuttig kan inzetten (nuttig voor lerenden en de organisatie). Behalve als 'alarmsysteem' (sms-alert) ziet de auteur nog andere mogelijkheden. Daarbij focust hij zich

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Portfolio-adviesgesprekken belangrijk voor zelfsturingsvaardigheden

Ik reis deze week veel met de trein, en kom dus weer eens aan mijn papieren leesvoer toe. Bijvoorbeeld aan het artikel "Portfolio-adviesgesprekken: samen zelfstandig" van Wendy Kicken uit Meso Magazine (april 2009; helaas niet online te vinden). Kicken heeft onderzoek gedaan naar de inrichting van portfolio-adviesgesprekken. Zij concludeert dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderwijsdagen 2009, georganiseerd door SURF en Kennisnet samen

Als lid van de programmacommissie van de Onderwijsdagen 2009 (#owd2009) mag ik er natuurlijk schaamteloos reclame voor maken: SURF en Kennisnet starten dit jaar een unieke samenwerking en organiseren gezamenlijk het tweedaagse congres ‘Dé Onderwijsdagen 2009’. Onder het motto: Samen Slim Leren biedt dit congres bestuurders, managers, adviseurs en docenten uit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

TPACK: een impuls voor professionalisering en digitale didactiek

Judith Harris, Punya Mishra en Matthew Koehler presenteren in Teachers' Technological Pedagogical Content Knowledge and Learning Activity Types: Curriculum-based Technology Integration Reframed het TPACK-raamwerk als een meer effectieve manier om technologie te integreren binnen leersituaties. Docenten moeten volgens deze auteurs kennis hebben van technologie, didactiek (pedagogy), content en context, en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder