Is integratie van web 2.0 binnen een LMS/ELO wel wenselijk?

Tony Karrer vindt het vreemd dat leermanagementsystemen/elektronische leeromgevingen steeds vaker web 2.0-tools herbergen zoals weblogs, wiki's en social netwerk toepassingen. Voor deze toepassingen zijn immers prima separate applicaties beschikbaar. Karrer verwijst daarbij naar twee modellen van social learning van Dave Wilkins. In het eerste model wordt formeel leren ondersteund door

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tools voor samenwerken

Robin Good heeft in Mindmeister een fraaie mindmap gemaakt van de beste online tools voor samenwerken. Hij maakt onder meer een onderscheid in samen schrijven, samen reviewen, mindmappen, bestanden delen, documenten delen, videoconferencing, workgrouping en webpresenting. Handig. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bevordert MSN-en tijdens de les leerprestaties?

Werknemers die onder werktijd regelmatig surfen zijn vaak productiever. Korte pauzes helpen bij het concentreren. Aldus Webwereld, gisteren. Dit elektronisch magazine haalt hierbij een Australisch onderzoek aan waaruit blijkt dat medewerkers die regelmatig naar Facebook of andere niet-werkgerelateerde websites gaan, negen procent productiever zijn dan werknemers die dat niet doen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Internet-recht

Tijdens de InHolland Show & Share heb ik ook een korte presentatie van Arnoud Engelfriet bijgewoond over internetrecht. Engelfriet schetste een aantal vraagstukken met betrekking tot copyright, portretrecht, vrijheid van meningsuiting, en dergelijke. Kwesties, waar niet altijd een duidelijk uitspraak over te geven is. Engelfriet heeft overigens ook een uitstekende

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Excellentie in onderwijs, onderzoek en innovatie

Robbert Dijkgraaf (president van de KNAW) mocht de keynote verzorgen tijdens de InHolland Show & Share. Wat een boeiende spreker (door de manier waarop en de inhoud). Hij benadrukte het belang van permanente innovatie, en interdisciplinaire samenwerking om innovatie te realiseren. Hij illustreerde dat met de beta-canon, die uitgaat van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Is er een nieuwe pijler van digitale didactiek? (doe mee!)

Aanstaande donderdag verzorg ik een presentatie tijdens de INHolland medewerkersdag Show & Share 2009 (ze gebruiken de twitter hash tag #INHShare09). Mijn presentatie (met discussie) gaat over 'Digitale didactiek 2.0'. In 2003 gaf de Utrechtse hoogleraar Robert-Jan Simons aan dat er zeven manieren zijn waardoor ICT kan leiden tot betere

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder