De Collaboration Curve: netwerken, leren en innoveren integreren

John Hagel III, John Seely Brown en Lang Davison geven een interessante draai aan de theorie over netwerkeffecten. Deze theorie gaat er van uit dat de waarde van een knooppunt in een netwerk exponentieel toeneemt naarmate het knooppunt verbonden is met meer knooppunten. Een bekend voorbeeld is het faxapparaat dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Social networking, politieke actie en digitale geletterdheid

Via Ewan McIntosh ben ik terecht gekomen bij een artikel van de New York Times over de rol van Twitter en Facebook bij het protest van duizenden jongeren tegen de communistische Moldavische regering: The protesters created their own searchable tag on Twitter, rallying Moldovans to join and propelling events in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Keynote IPON 2009: wat betekent democratisering technologie voor de docent?

Vanmiddag mocht ik een keynote-presentatie verzorgen tijdens de IPON 2009, volgens eigen zeggen het grootse Onderwijs & ICT congres en vakbeurs. De keynote vond plaats op de beurs, in een behoorlijk rumoerige setting. Ik ben in deze presentatie ingegaan op welke gevolgen het democratischer en socialer worden van technologie heeft

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Internet het belangrijkste medium?

Volgens Microsoft gaat het internet binnenkort de televisie als belangrijkste medium overtreffen. Dat bericht de AutomatiseringsGids. Microsoft constateert op basis van een eigen trendstudie dat het internetgebruik nog steeds toeneemt, terwijl de TV-consumptie waarschijnlijk gelijk blijft. Verder valt op dat het internetgebruik verschuift van de computer naar andere apparaten (en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Is het einde van SumTotal Systems in zicht?

Een belangrijke ontwikkeling op de e-learning markt. Josh Bersin bericht dat SumTotal Systems waarschijnlijk wordt overgenomen door een zogenaamde private equity-firma. SumTotal is wereldwijd vermoedelijk de grootste leverancier van leermanagementsystemen, en bovendien -als je alle overnames meetelt- één van de oudste spelers op deze markt. Het bedrijf is ontstaan uit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een nieuw model voor het ontwerpen van onderwijs?

Marie Sontag presenteert in A Learning Theory for 21st-Century Students de zogenaamde SCCS-theorie, die elementen van bestaande leertheorieën verbindt met eigenschappen van nieuwe technologieën (met name gaming). SCCS staat dan voor social-connectedness and cognitive-connectedness schemata. Sontag heeft de SCCS-theorie ook vertaald in een didactisch ontwerp, en dit ontwerp in de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Liever communicatie via Facebook dan via een ELO

Binnen inleidende scheikundecursussen van de Iowa State University was sprake van geringe studentparticipatie. Discussies binnen de elektronische leeromgeving WebCT kwamen nauwelijks goed van de grond. Aangezien jongeren op behoorlijk grote schaal social networking tools als MySpace en Facebook gebruiken, hebben Jacob Schroeder en Thomas J. Greenbowe daarom deze laatste applicatie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Jongeren twitteren niet. So what?

De jarige Willem Karssenberg (Twitteraars kunnen via een speciale channel feliciteren) maakte mij attent op het bericht "Jongeren: liever chatten dan twitteren". Uit een onderzoek onder 1500 jongeren blijkt dat jongeren vooral via chat of online bellen contact onderhouden met vrienden (naast persoonlijk contact). Slechts 2% besteedt aandacht aan twitteren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder