Elementen voor de creatie van een collaboration curve

Verleden week heb ik aandacht besteed aan de collaboration curve van Hagel, Seely Brown en Davison. In een vervolgbijdrage gaan zij in op de vraag of deze curves doelbewust gecreëerd kunnen worden. Volgens deze auteurs is dat inderdaad het geval. Zij waarschuwen daarbij wel voor het gevaar van 'overontwerpen'. Drie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Eerste vergadering programmacommissie congres ICT en onderwijsvernieuwing

Het laatste congres van het Consortium voor Innovatie is amper achter de rug, of de voorbereidingen de volgende conferentie zijn al weer van start gegaan. Over ongeveer een jaar vindt een nieuwe editie van het congres 'onderwijsvernieuwing en ICT' plaats. Net als ruim een jaar geleden, ben ik weer lid

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Reactie staatssecretaris kamervragen ICT-opleidingen en monopolievorming

Staatssecretaris Frank van Heemskerk heeft deze week geantwoord op kamervragen die de fractie van GroenLinks heeft gesteld naar aanleiding van een kritische blogpost van mij. Op maart j.l. waarschuwde ik voor een te grote invloed van enkele grote ICT-bedrijven op de inhoud van de ICT-opleidingen binnen het middelbaar beroepsonderwijs. GroenLinks

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Introductie weblogs binnen het onderwijs

Ten behoeve van een handboek heeft Stephen Downes een inleidend artikel geschreven over het gebruik van weblogs binnen het onderwijs. Downes positioneert weblogs onder meer als middel waarmee lerenden binnen een learning community connecties met elkaar aan kunnen gaan. Verder dragen weblogs volgens Downes bij aan identiteitsvorming. Dankzij weblogs kunnen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Dankzij Facebook slechtere studieresultaten?

Een dikke week geleden besteedde ik aandacht aan een Amerikaans onderzoek waaruit onder meer bleek dat studenten Facebook intensiever en met meer diepgang voor meer informeel leren gebruikten, dan het forum binnen de elektronische leeromgeving WebCT. In een reactie verwees Elbert naar het Times-artikel 'Facebook fans do worse in exams'.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Elektronische leeromgeving: belemmering of instrument voor innovatie?

Daniel Kennedy heeft op basis van een literatuurstudie een paper geschreven over elektronische leeromgevingen (ELO). Hij stelt onder meer dat elektronische leeromgevingen lerenden in staat stellen een persoonlijke mix te creëren van online en face-to-face leren. Zij kunnen immers naar behoefte gebruik maken van een ELO. Kennedy gaat ook in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder