Social software, spreadability en de gevolgen voor het onderwijs

Daniel Thomas Hickey probeert met twee co-auteurs in If It Doesn't Spread, It's Current Educational Practice de opvattingen van Henry Jenkins over spreadability toe te passen op de onderwijspraktijk. Jenkins bekritiseert opvattingen over hoe berichten zich als een virus door media zouden verspreiden. Vaak worden 'consumenten' daarbij als passieve 'dragers'

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Instemmingsrecht invoering CGO. Maar hoe?

De Tweede Kamer is gisteren akkoord gegaan met een motie -mede ondersteund door 'mijn' partij, waarin de regering verzocht wordt een ministeriële regeling te maken waarin wordt opgenomen dat docententeams van mbo-opleidingen instemmingsrecht krijgen over de invoering van het competentiegericht onderwijs. Ik vraag me eerlijk gezegd langzamerhand af of onze

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Top 10 Managementconferentie Netwerken

Tijdens de laatste managementconferentie van het Consortium voor Innovatie hebben deelnemers de tien beste presentaties gekozen. Op 28 mei aanstaande worden deze presentaties nog een keer verzorgd. Het is een boeiend palet aan onderwerpen, als je het mij vraagt.  Kosten € 145,= p.p. Ik mag samen met CvB-lid Leon Simons-Heldens

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nederlandse pilot 10 inch eReaders

Frits Hoff van Openwijs.nl mailde mij dat de Teachers Academy van de Universiteit Maastricht afgelopen vrijdag gestart is met een pilot met 10 inch eReaders. Volgens Frits is de Teachers Academy daarmee wereldwijd de eerste onderwijsinstelling die dit formaat eReader test bij een groep studenten. Uit het persbericht (pdf-alert): Acht

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Inventarisatie digitaal lesmateriaal MBO

Kennisnet wil inzicht krijgen in het beschikbare aanbod digitaal leermateriaal, en in het gebruik ervan. Daarom vraagt men onderwijsgevenden een online vragenlijst in te vullen. De te publiceren resultaten worden ook gebruikt om hergebruik te stimuleren. Een goede zaak, lijkt me. Hergebruik van materialen kan m.i. bijdragen aan het verlagen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat belemmert de adoptie van web 2.0 binnen het onderwijs?

eSchool News rapporteert over een onderzoek waaruit blijkt dat er technologische en 'menselijke' factoren zijn die de adoptie van web 2.0 in het onderwijs bemoeilijken. Met name social networking tools worden nauwelijks binnen het onderwijs ingezet. (Je kunt overigens vraagtekens plaatsen bij de afbakening van web 2.0 in dit onderzoek)

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder