Leren bestudeerd vanuit meerdere disciplines

Preview Of Tomorrow's Classroom gaat over een recent paper in Science waarin onderzoekers van diverse disciplines verkennen hoe het onderwijs van de 21ste eeuw er uit zou moeten zien. Volgens de auteur van Preview Of Tomorrow's Classroom bevat dit paper onder meer de volgende drie principes: Leren is vergelijkbaar met de werking

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kenniscreatie niet alleen via sociale netwerken?

Volgens Ruth Reynard vormt sociale netwerken slechts het begin of a longer and more complex process of socially constructed learning and ultimately collaboration and knowledge building. Volgens Reynard vraagt verdiepend leren om meer dan het leggen van onderlinge contacten. Zij stelt dat je bij leren doelbewust werkt aan kenniscreatie, en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe onderwijsinstellingen social software kunnen inzetten?

Vadim Lavrusik beschrijft tien manieren waarop universiteiten sociale media inzetten to fulfill their missions of engaging and sharing knowledge with their constituents. Universiteiten gebruiken bijvoorbeeld Twitter of Facebook om belangstellenden te attenderen op nieuwe publicaties. Dat klinkt niet spectaculair, maar welke Nederlandse universiteit past social software hiervoor toe?. Verder gebruikt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

ICT vs onderwijs: gedrag volgt geloof

Ik heb al eerder geschreven dat ICT-afdelingen van Mars lijken te komen, en onderwijsafdelingen van Venus. De blog post Dismantle Mistrust Between IT and the Business van Susan Cramm illustreert dit fenomeen ook mooi. Cramm geeft enkele voorbeelden over hoe negatief IT-professionals en business professionals (lees: onderwijsgevenden) vaak over elkaar praten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Learning 2.0 inbedden binnen de organisatie

In The Challenges of Integrating Learning 2.0 bespreekt Chris King een systematische aanpak voor het ontwerp en de implementatie van web 2.0 technologie in organisaties. King denkt dat learning 2.0 niet zonder zorgvuldige planning en precieze voorbereiding kan. Learning 2.0 typeert hij als een 'houding'. Het lezen/schrijven/delen karakter is volgens

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Web 2.0 leren en de rol van de afdeling Leren & Ontwikkelen

Cerpoint Systems heeft een whitepaper geschreven waarin zij beschrijven hoe afdelingen Leren & Ontwikkelen (L&D) web 2.0 technologie kunnen inzetten voor werkplekleren. Zij zien voor web 2.0 een belangrijke rol weggelegd in het kader van informeel leren, als medewerkers gezamenlijk 'al werkende weg' complexe problemen moeten oplossen. Online cursussen of

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Belemmeren gestructureerde leeromgevingen de autonomie van lerenden?

In Some Factors to Consider When Designing Semi-Autonomous Learning Environments vraag Paul Bouchard zich af in hoeverre leeromgevingen, die sterk zijn voorgestructureerd (“mediated learning environments”) een stimulerende of belemmerende rol spelen bij het bevorderen van de autonomie van de lerende. Onderzoek laat zien dat de mate waarin een lerende autonoom

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder