Bevindingen van de belangrijkste onderwijsonderzoeken uit 2022 (volgens Edutopia)

Youki Terada en Stephen Merrill hebben honderden recent gepubliceerde onderwijsonderzoeken bestudeerd en vatten voor Edutopia de, in hun ogen, belangrijkste bevindingen samen. Een aantal studies brengt m.i. interessante nuanceringen aan bij wat we al weten over goed onderwijs. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een leven lang ontwikkelen zonder naar school te gaan

Digitalisering draagt bij aan verandering van werk. Professionals zullen zich daar moeten blijven ontwikkelen. Volgens Marlo Lyons hoef je daarvoor niet per se terug naar school te gaan. Lyons beschrijft “five ways to upskill without going back to school“. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

AI content generatie tools zoals ChatGPT leiden tot kansen en uitdagingen voor leren, opleiden en onderwijs

Een week geleden heb ik aandacht besteed aan ChatGPT, de verbeterde chatbot van OpenAI die gebaseerd is op het taalmodel GPT-3. Michael Webb van het Nationale Centrum voor AI van JISC reflecteerde al enkele maanden geleden op de vraag: How might AI content generation tools such as GPT-3 disrupt assessment?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Is het beluisteren van een audioboek net zo goed als het lezen van een geschreven boek?

Simona Tolcheva vindt van wel. Zij beargumenteert dat ‘literaire puristen’ het bij het verkeerde eind hebben als zij stellen dat pas sprake is van lezen als je een boek leest. Luisteren naar een audioboek is volgens Tolcheva net zo goed lezen. Hoe en wat je leest, maakt niet uit, meent

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een raamwerk voor digitale transformatie van het onderwijs

Volgens Florence Martin en Kui Xie bevindt het tertiaire onderwijs zich in een tijdperk van digitale transformatie. Zij hebben een raamwerk ontwikkeld dat je kunt gebruiken om te reflecteren op de huidige praktijken en richtingen voor digitale transformatie. Dit raamwerk ondersteunt instellingen volgens de auteurs bij het formuleren van strategische

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

24 januari 2023 start FCe Postbachelor opleiding e-Learning (en ik ben weer één van de docenten)

Op 24 januari 2023 start de FCe Postbachelor opleiding e-Learning. Deze opleiding  behandelt tal van aspecten van e-learning en is ‘blended’ van opzet. Marcel de Leeuwe coördineert de opleiding en is hoofddocent. Ik verzorg als gastdocent drie onderdelen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Recensie Blended learning in de praktijk van Barend Last

Vandaag verschijnt het boek ‘Blended learning in de praktijk. Modellen, strategieën, voorbeelden en andere handvatten‘ van Barend Last. Dit boek gaat over het toepassen van blended learning, en is een logisch vervolg op de uitgave ‘Blended learning en onderwijsontwerp. Van theorie naar praktijk‘ dat Barend anderhalf jaar geleden met Stefan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tips om je LMS studentvriendelijk te maken en uitval te voorkomen

Hoe kun je voorkomen dat jouw studenten verdwalen binnen jouw leermanagementsysteem? Hoe kun je voorkomen dat studenten voortijdig afhaken bij online leren? Daarover gaan twee recent gepubliceerde artikelen die ik in deze blogpost samenvat. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Twee indrukwekkende toepassingen van AI die relevant zijn voor leren, opleiden en onderwijs

Artificiële intelligentie bestaat al decennia, maar wordt steeds meer alomtegenwoordig en krachtiger. Gisteren en vandaag ben ik gestuit op twee toepassingen die dit onderstrepen. Beide toepassingen onderstrepen m.i. de betekenis voor leren, opleiden en onderwijs. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder