E-learning 2.0 in het onderwijs via CoveritLive

Morgen vindt in Rotterdam het congres E-learning 2.0 in het onderwijs plaats (georganiseerd door SBO). Ik verzorg 's middags een workshop over 'digitale didactiek 2.0'. Ik heb voor de verslaglegging een sessie van Coveritlive aangemaakt. Via onderstaand script kun je vanaf morgenvroeg 9 uur de bijdragen volgen, en mee discussiëren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Veranderingen op het gebied van corporate learning

Josh Bersin signaleert fundamentele veranderingen op het gebied van interne bedrijfsopleidingen met behulp van technologie. Hij onderscheidt daarbij vier fasen. Op dit moment bevinden we ons volgens Bersin in de overgang tussen de fase 'blended and informal learning' naar 'collaborative, talent-driven learning'. Daarbij geeft hij gelukkig wel aan dat bepaalde

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

QR-codes en m-learning

Volgens "M-learning is good" bieden barcodes en QR-codes interessante mogelijkheden voor mobile learning: Je kunt fysieke objecten voorzien van QR-codes, en zo de fysieke wereld verbinden met digitale informatie. Dat gebeurt bijvoorbeeld in musea. Je kunt boeken voorzien van QR-codes en de papieren informatie aanvullen met bijvoorbeeld multimedia. Personen kunnen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Educate: docenttool voor de iPhone/iPod

Jane Hart attendeert haar lezers op een educatieve 'app' voor de iPhone/iPod, die binnenkort gelanceerd wordt. Met behulp van Educate kun je als docent je onder andere lessen plannen, de aanwezigheid van studenten registreren (en cijfers bijhouden), verschillende doceerstrategieën raadplegen en eenvoudige content (zoals foto's, audio) publiceren. Ik denk dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kan de invloed van ICT op leren worden gemeten?

Ruth Reynard beschrijft in Technology's Impact on Learning Outcomes: Can It Be Measured? de complexe materie van rendementsonderzoek en ICT in het onderwijs. Er is weinig overeenstemming over de vraag wat gemeten moet worden, of het gemeten kan worden en hoe. Bovendien zijn de betrokkenen vaak onvoldoende toegerust om te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat is nu eigenlijk een persoonlijke leeromgeving?

The term personal learning environment (PLE) describes the tools, communities, and services that constitute the individual educational platforms that learners use to direct their own learning and pursue educational goals. Aldus de omschrijving in de 'PLE'-editie uit de 7 Things you should know about-reeks, van de Educause Learning Initiative. Volgens

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Presentatie Horizon-report

Vandaag mocht ik tijdens de Surfsamendag 2009 (#surfsd09) een presentatie verzorgen over het Horizon-rapport, het onderdeel 'smart objects' nader toelichten, en tevens de afsluitende discussie leiden. Ik ben erg gecharmeerd van de ontwikkeling van deze Horizon-rapporten. Wel heb ik mij tijdens de voorbereiding van deze dag gerealiseerd dat de samenstellers

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder