Onderwijsdagen 2009, georganiseerd door SURF en Kennisnet samen

Als lid van de programmacommissie van de Onderwijsdagen 2009 (#owd2009) mag ik er natuurlijk schaamteloos reclame voor maken: SURF en Kennisnet starten dit jaar een unieke samenwerking en organiseren gezamenlijk het tweedaagse congres ‘Dé Onderwijsdagen 2009’. Onder het motto: Samen Slim Leren biedt dit congres bestuurders, managers, adviseurs en docenten uit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

TPACK: een impuls voor professionalisering en digitale didactiek

Judith Harris, Punya Mishra en Matthew Koehler presenteren in Teachers' Technological Pedagogical Content Knowledge and Learning Activity Types: Curriculum-based Technology Integration Reframed het TPACK-raamwerk als een meer effectieve manier om technologie te integreren binnen leersituaties. Docenten moeten volgens deze auteurs kennis hebben van technologie, didactiek (pedagogy), content en context, en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Games, simulaties en virtuele werelden met elkaar vergeleken

Clarck Aldrich plaatst games, simulaties en virtuele werelden op een continuum van highly interactive virtual environments, met elk een eigen functie voor diverse doelen. Hij geeft bijvoorbeeld aan dat je van een game niet altijd wat leert, terwijl een educatieve simulatie weer helemaal niet leuk om te doen hoeft te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Foreverism: altijd en overal verbonden, altijd en overal converseren

Je kon er op wachten tot iemand het hedendaagse fenomeen van sociale netwerken met behulp van nieuwe technologieën van een label zou voorzien. Trendwatching.com heeft dat gedaan, en introduceert het helaas moeilijk te vertalen begrip Foreverism. Dankzij meerdere online profielen en online bijdragen zijn individuen massaal en 'voor altijd' online

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zo kunnen sociale netwerken werken

De komende dinsdagmorgen heb ik een bijeenkomst met de programmacommissie van de komende Onderwijsdagen (OWD2009), die SURF en Kennisnet op 10 en 11 november organiseren. Wij buigen ons die ochtend over mogelijke presentatoren/workshopleiders. Van tevoren zouden wij suggesties via een besloten wiki inventariseren. Ik heb daartoe een tijd geleden oproep

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Laptops in het onderwijs: geen technologisch project

Het artikel Study criticises laptops for distracting children in developing countries illustreert wat er gebeurt als je een laptop-project binnen het onderwijs als een technologisch project beschouwt. In het kader van one laptop per child zijn zo'n 1 miljoen laptops in Ethiopië verspreid. Er is echter nauwelijks wat gedaan op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder