In een digitale wereld is investeren in leren belangrijker dan kosteneffectiviteit

John Hagel III, John Seely Brown en Lang Davison zijn betrokken geweest bij de ontwikkeling van The 2009 Shift Index. Dit is een model dat bestaat uit economische indicatoren voor de digitale wereld. Bron: Deloitte Een nogal kapitalistisch model, vind ik. Waarom zou een stimulerend innovatiebeleid bijvoorbeeld niet beter werken

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

‘Geospatial’ technologieën en onderwijs

"Geospatial" technologies–which include geographic information system (GIS), global positioning system (GPS), and remote sensing (RS) tools–are becoming increasingly important in our everyday lives. These technologies use "smart" maps that can display, query, and analyze geographic databases; receivers that provide location and navigation; and global-to-local imagery and tools that provide context

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Echt onderzoek naar jongeren en technologie

Eindelijk een 'echt' onderzoek van de Universiteit van Melbourne (en anderen) naar het gebruik van technologie door studenten en docenten (in het dagelijks leven en voor leerdoeleinden). 2500 studenten hebben een vragenlijst ingevuld, en 27 focusgroeps en interviews hebben plaatsgevonden waaraan studenten en docenten hebben deel genomen. De vragenlijsten zijn

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ontwrichtende oplossingen noodzakelijk tijdens economische crises

Clayton Christensen en Michael Horn (auteurs van Disrupting Class; zie ook mijn eerdere bespreking) gaan in op een bezuinigingsmaatregel van een schooldistrict in Los Angeles. Het bestuur heeft besloten uit kostenoverwegingen het mes te zetten in de summer school programma's. Niet slim, vinden de auteurs. Veel leerlingen gebruiken deze programma's

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Simultrain: projectmanagement nabootsen

Vanmiddag heb ik bij Brainnovation kennis gemaakt met Simultrain. Dit is een -oorspronkelijk Zwitserse- simulatie waarin je projectleider bent (bijvoorbeeld van een ICT-project). Je start met de planning van het project. Mensen worden ingezet op taken (gebaseerd op hun bekwaamheden). Je hebt daarbij vast de beschikking over een aantal collega's,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Organisaties miskennen kracht weblogs

De AutomatiseringsGids besteedt aandacht aan de dissertatie van Lilia Efimova. Zij stellen op basis van dit proefschrift dat weblogs waardevol kunnen zijn voor arbeidsorganisaties, maar nog te weinig worden benut. De reden zou zijn: gebrek aan controlemogelijkheden (en impliciet weinig vertrouwen in medewerkers). Het artikel vat ook de toegevoegde waarde

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Apps voor lerenden

iPhones invade college campuses, but will they replace the student ID? probeert de vraag te beantwoorden hoe een onderwijsinstelling het massale gebruik van mobiele telefoons door jongeren nuttig kan inzetten (nuttig voor lerenden en de organisatie). Behalve als 'alarmsysteem' (sms-alert) ziet de auteur nog andere mogelijkheden. Daarbij focust hij zich

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Portfolio-adviesgesprekken belangrijk voor zelfsturingsvaardigheden

Ik reis deze week veel met de trein, en kom dus weer eens aan mijn papieren leesvoer toe. Bijvoorbeeld aan het artikel "Portfolio-adviesgesprekken: samen zelfstandig" van Wendy Kicken uit Meso Magazine (april 2009; helaas niet online te vinden). Kicken heeft onderzoek gedaan naar de inrichting van portfolio-adviesgesprekken. Zij concludeert dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder