Wel content, maar geen systeem

Op e-learning.nl lees ik vandaag over een groot aantal "zorgmodulen" die beschikbaar komen via PulseWeb e-learning. Het bericht rept over tien zorginstellingen die opleidingsmateriaal ontwikkelen dat via de Pulseweb leeromgeving beschikbaar komt. Volgens de eigenaren van Pulseweb betreft deze applicatie "een procesgeoriënteerd leersysteem waarmee u leertrajecten van begin tot eind

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De ICT revolutie stopt bij het klaslokaal

Een paar dagen geleden heb ik het JISC-rapport Edgeless University: why higher education must embrace technology gebookmarkt. Maar ik ben er nog niet aan toegekomen om het te lezen. Gelukkig zijn er inmiddels enkele besprekingen op Britse weblogs/sites verschenen. Volgens Bryan Glick waarschuwt het rapport Britse universiteiten ervoor de internationale

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Conferentie Onderwijsvernieuwing en ICT 2010

Dit jaar zit in in de programmacommissie van maar liefst twee conferenties over ICT en onderwijs. Van één programmacommissie mag ik zelfs voorzitter zijn: van dé conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT 2010, van het Consortium voor Innovatie. Deze conferentie heeft als thema "De leefwereld van de leerling". Thema's worden overigens

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

ICT in het onderwijs: gaan opletten en afleiding samen?

Afleiding (distraction) en opletten (pay attention) hangen nauw met elkaar samen. Dat wordt treffend geïllustreerd binnen de "economy of attention", waar reclamemakers proberen de aandacht te trekken van potentiële consumenten. Eric Gordon en David Bogen trekken deze opvatting door naar het onderwijs. in "Designing Choreographies for the "New Economy of

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe je een conferentie met ICT kunt versterken

Verleden week vond vond in de VS de zomerconferentie plaats van het New Media Consortium (één van de initiatiefnemers van het Horizon-rapport over trends op het gebied van ICT en onderwijs). Alan Levine laat zien hoe tijdens dit congres gebruik is gemaakt van diverse sociale media. Bloggen, twitteren, online foto’s,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder