Microsoft gelooft niet echt in software as a service

De AutomatiseringsGids laat het hoofd van Microsoft's afdeling Office, Stephen Elop, aan het woord. Elop geeft aan dat Microsoft weliswaar investeert in de ontwikkeling van een webbased versie van Office. Hij gelooft echter niet dat de klassieke kantoorapplicatie gaat verdwijnen. Ook beschouwt hij Google niet echt als een concurrent op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociale media weerspiegelen sociale verschillen

Via George Siemens kom ik terecht op de bijdrage Does Social Networking Breed Social Division?. Riva Richmond stelt hierin dat sociale netwerken mensen niet verenigen, maar bestaande sociale structuren in stand houden. Facebook herbergt bijvoorbeeld vooral hoger opgeleiden. MySpace Users zijn in meerderheid vrouwelijk, zwart of Hispanic. Richmond haalt daarbij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Blended learning belangrijk bij leven lang leren

Om als land concurrerend te kunnen blijven, is het noodzakelijk dat meer mensen hoger opgeleid worden. Dat betekent niet alleen dat jongeren steeds meer moeten in- en doorstromen naar hogere opleidingsniveaus. Volwassenen zullen ook hun leven lang moeten (mogen?) leren. Dat is één van de maatschappelijke uitdagingen voor de komende

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom open education?

Curtis Bonk houdt in het eLearn Magazine een warm pleidooi voor open education. Volgens Bonk zijn er maar liefst dertig redenen voor open education. Deze redenen zijn onder te verdelen in redenen voor instituten, onderwijsgevenden en onderwijsontwikkelaars, en lerenden. Instituten kunnen met behulp van open education onder meer alumni ondersteunen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het Amerikaanse onderwijs is helemaal niet zo ‘e-ready’

Wie denkt dat het onderwijs in de VS véél verder is met het gebruik van (t)e-learning, moet maar eens snel de resultaten van een recente bench mark studie lezen. Dit onderzoek laat onder meer zien: Onderwijsinstellingen zetten de grootste stappen voorwaarts op het gebied van de infrastructuur (breedband). Het gebruik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

White paper over cloud computing

This white paper discusses how cloud computing transforms the way we design, build, and deliver applications, and the architectural considerations that enterprises must make when adopting and using cloud computing technology. Sun Microsystems heeft een white paper geschreven over één van de belangrijkste technologische ontwikkelingen van dit moment: cloud computing.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

EduApps op stick

Eindgebruikers krijgen steeds meer zeggenschap over de technologie die zij willen gebruiken, en kunnen daar steeds gemakkelijker zelf keuzes inmaken. Deze 'democratisering van de technologie' wordt onder meer mogelijk gemaakt doordat je steeds meer applicaties vanaf een USB-stick kunt gebruiken. Je hoeft dus geen toestemming meer te vragen om een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Plagiaat bij online discussies: wat te doen?

Dat plagiaat binnen het onderwijs voorkomt, is geen nieuws. Dankzij internet is het gemakkelijk om documenten samen te stellen op basis van teksten van anderen. Maar dat plagiaat ook voorkomt bij online discussies, lees ik voor het eerst in de bijdrage Seven Strategies for Plagiarism-proofing Discussion Threads in Online Courses

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kan een microblogplatform gebruikt worden als elektronische leeromgeving?

Dit was één van de vragen die twee Roemeense onderzoekers wilden beantwoorden in een case studie waarover het paper Using microblogging in education gaat. In dit onderzoek is verder onder meer gekeken naar de verschillen tussen het faciliteren van een online cursus via een microblog applicatie en een elektronische leeromgeving

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder