ICT vs onderwijs: gedrag volgt geloof

Ik heb al eerder geschreven dat ICT-afdelingen van Mars lijken te komen, en onderwijsafdelingen van Venus. De blog post Dismantle Mistrust Between IT and the Business van Susan Cramm illustreert dit fenomeen ook mooi. Cramm geeft enkele voorbeelden over hoe negatief IT-professionals en business professionals (lees: onderwijsgevenden) vaak over elkaar praten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Learning 2.0 inbedden binnen de organisatie

In The Challenges of Integrating Learning 2.0 bespreekt Chris King een systematische aanpak voor het ontwerp en de implementatie van web 2.0 technologie in organisaties. King denkt dat learning 2.0 niet zonder zorgvuldige planning en precieze voorbereiding kan. Learning 2.0 typeert hij als een 'houding'. Het lezen/schrijven/delen karakter is volgens

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Web 2.0 leren en de rol van de afdeling Leren & Ontwikkelen

Cerpoint Systems heeft een whitepaper geschreven waarin zij beschrijven hoe afdelingen Leren & Ontwikkelen (L&D) web 2.0 technologie kunnen inzetten voor werkplekleren. Zij zien voor web 2.0 een belangrijke rol weggelegd in het kader van informeel leren, als medewerkers gezamenlijk 'al werkende weg' complexe problemen moeten oplossen. Online cursussen of

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Belemmeren gestructureerde leeromgevingen de autonomie van lerenden?

In Some Factors to Consider When Designing Semi-Autonomous Learning Environments vraag Paul Bouchard zich af in hoeverre leeromgevingen, die sterk zijn voorgestructureerd (“mediated learning environments”) een stimulerende of belemmerende rol spelen bij het bevorderen van de autonomie van de lerende. Onderzoek laat zien dat de mate waarin een lerende autonoom

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Is het gebruik van social software tijdens een vergadering wel normaal?

Een herkenbare blog post van Danah Boyd over het gebruik van nieuwe technologieën tijdens een congres (met dank aan Janet Clarey). Boyd beschrijft hoe intensief zij internettechnologie gebruikt terwijl zij een congres bezoekt. Vervolgens krijgt zij een uitbrander van een medecongresganger die haar verwijt geen aandacht te hebben voor de sprekers.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De digitale kloof verkleinen

Volgens mij wordt er binnen het Nederlandse onderwijs regelmatig geklaagd over trage computers en instabiele verbindingen. Ik zelf heb in het verleden -voordat ik over een MacBook beschikte- ook vaker geklaagd over programma's die langzaam opstarten of over software die vastliep. En toch zijn dat luxeproblemen. "Klagen met gezonde benen",

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder