E-portfolio als conversatie of presentatie

Helen Barrett heeft een nieuw model ontwikkeld voor het gebruik van weblogs als elektronisch portfolio.   Daarbij maakt zij een onderscheid tussen een e-portfolio als conversatie (procesgericht, reflectie op leren, waarbij feedback wordt gegeven), en een e-portfolio als presentatie (productgericht, reflectie op prestaties, waarbij beoordelingen worden gegeven). Barrett illustreert dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De Brittanica is hip!

De Online Brittanica was lange tijd de risee van het internet. Menig web 2.0-adept voorspelde dat deze op expertkennis gebaseerde online encyclopedie snel achterhaald zou worden door 'wisdom of crowd'-concepten zoals de Wikipedia. Maar wat blijkt: De Brittannica behoort tot de tien meest hippe merken van Groot-Brittannië. Zij zijn in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Digiborden in de onderwijspraktijk (literatuurstudie)

De literatuurstudie van Ton Koenraad over digitale schoolborden binnen het onderwijs is al uit 2008, maar ik kom 'm nu pas via ICT in School tegen. In een 24 pagina's tellend rapport vat Koenraad de belangrijkste conclusies uit een groot aantal (internationale) onderzoeken samen. In het eerste inhoudelijke hoofdstuk verkent

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Laagdrempelig gebruik digital storytelling

Suzie Boss laat in California Kids Use — and Teach — Digital Storytelling zien dat je met eenvoudige tools (Microsoft Photo Story 3) op een didactisch krachtige manier digital storytelling kunt toepassen. Met behulp van deze applicatie kun je gemakkelijk foto's organiseren en (gesproken en geschreven) tekst en muziek toevoegen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Statistieken sociale media

Jake Hird geeft in twee blogposts (hier en hier) een overzicht van feiten en statistieken met betrekking tot sociale media. Handig als je presentaties moet verzorgen! Bijvoorbeeld: Sociale netwerken en webloggen staan op plek vier van de populairste online activiteiten. Hiermee verslaan zij e-mail voor persoonlijk gebruik. Het duurde 38

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderwijskundige achtergrond Augmented Reality

Denise Pires beschrijft in Augmented Reality: een nieuwe manier van leren? enkele theoretische achtergronden van het gebruik van augmented reality (AR) voor leren. Zij plaatst AR met name tegen de achtergrond van theorieën die er van uitgaan dat kennisontwikkeling vooral plaats moet vinden binnen de context waarin kennis moet worden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Moodle en Blackboard (weer) vergeleken

De Universiteit van North Carolina gebruikt momenteel de elektronische leeromgeving Blackboard. Onlangs heeft een LMS Evaluatie Comité onderzocht of deze universiteit niet de overstap moet maken naar concurrent Moodle. Via oud-collega Harm Weistra werd ik geattendeerd op het definitieve rapport van dit comité. In dit rapport bevelen de auteurs aan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder