Gepersonaliseerd onderwijs als alternatief

Tom Davenport verbaast zich er over dat het traditionele klassikale onderwijs nog steeds populair is, terwijl je vraagtekens kunt zetten bij de effectiviteit ervan. Toch ziet hij dit systeem in zijn voegen kraken. Als alternatief beschrijft hij sterk gepersonaliseerd onderwijs, waarbij technologie een cruciale rol speelt: Their individualized learning programs

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

We verwachten dat bedrijven nieuwe technologie toepassen. Waarom niet docenten?

Ik heb vaker hier geschreven over de weerstand van onderwijsgevenden tegen nieuwe technologieën, en de pleidooien voor blokkeren en verbieden. Denk aan de angst voor misbruik of afleiding. En daar gaat ook de bijdrage "Fear of iPods and Facebook in classrooms does not compute"  van Jim Fabiano over. De auteur -zelf

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vraagbaak op e-learning.nl

E-learning.nl is een nieuwe rubriek gestart: de Vraagbaak. Bezoekers kunnen hier vragen stellen over de toepassing van e-learning. De redactie van e-learning.nl (waaronder ik),  marktspelers en anderen kunnen vervolgens deze vragen beantwoorden. Een voordeel van deze vraagbaak is dat ook zichtbaar is of een 'partijdige' marktspeler reageert, of een 'productonafhankelijk'

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Social software en eLearning

Normaal gesproken verwijs ik in mijn blog niet snel naar een presentatie van iemand anders op Slideshare. Slides zonder verhaal zijn op zich meestal weinig zeggend, vind ik. Voor onderstaande presentatie (tip van oud-collega Harm Weistra) maak ik een uitzondering. Rob Gibson presenteert hierin een flink aantal feiten met betrekking

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

TPACK: concept voor een effectieve integratie van ICT in leersituaties

eSchool News positioneert TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge) als een nieuw concept dat docenten helpt ICT in leersituaties te integreren. Het artikel licht het concept uitgebreid en verhelderend toe. Bij TPACK wordt uitgegaan van drie kennisdomeinen die met elkaar interacteren: het technisch kennisdomein, didactisch kennisdomein en het vakinhoudelijk kennisdomein. Bron

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder