Wil je presenteren tijdens de conferentie voor onderwijsvernieuwing en ICT?

Op 14 en 15 april 2010 vindt in Veldhoven de tweejaarlijkse conferentie over onderwijsvernieuwing en ICT plaats. Deze conferentie wordt georganiseerd door mijn vrienden van het Consortium voor Innovatie, maar is vooral ook voor en door onderwijsorganisaties.  Heb jij ervaringen op het gebied van onderwijsvernieuwing en ICT die je met

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

MERLOT film laat zien wat met SL kan

Kerry Johnson blogt over een filmpje van MERLOT, over hun campus op Second Life (SL). MERLOT is een Amerikaanse organisatie die open educational resources verzamelt en toegankelijk maakt. Het filmpje laat zien dat MERLOT de universiteit van Oregon in SL heeft nagebouwd. Tegelijkertijd hebben zij ook voorzieningen gecreëerd die 'in het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

3D projectie in het onderwijs

Het artikel Projection Trends: 3D and Education bevat geen spectaculaire informatie. Ik vermeld het hier toch omdat deze bijdrage een belangrijke trend aanstipt: de opkomst van 3D projecties binnen het onderwijs. Deze technologieën worden toegankelijker en maken het mogelijk om meer te visualiseren. Objecten worden authentieker, wat positief werkt binnen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wie leert jongeren ‘begrijpend surfen’?

Justine Pardoen constateert dat volwassenen vaak grote moeite hebben om wegwijs te worden in de massa's informatie waarmee zij dagelijks geconfronteerd worden. Zij stelt ook dat kinderen niet vanzelf 'digitaal geletterd' worden. Wie leert hen dan ‘begrijpend surfen’, vraagt Justine: Op school zouden ze dit moeten leren, hoe eerder hoe

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Scholen moeten serendipiteit stimuleren

Je bent je RSS-feeds aan het scannen, je ziet twee berichten met interessante ideeën, die je weet te verbinden waardoor nieuwe kennis ontstaat. Dat is een voorbeeld van 'toevallig leren', dat serendipiteit wordt genoemd. Tom Woodward beschrijft een voorbeeld van dit fenomeen voor biologie. Op ontdekkingstocht in de natuur, waarbij je

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kijken studenten aan tegen leren in Second Life?

De bijdrage Student Perceptions of a Course Taught in Second Life stond al langer op mijn 'te lezen' lijstje. Catheryn Cheal beschrijft hierin dat virtuele werelden de potentie hebben van video games, als het gaat om het kunnen motiveren van lerenden. Tegelijkertijd kunnen deze omgevingen ook belemmerend werken voor leren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Drie manieren van kennisconstructie met behulp van ICT

Models for Building Knowledge in a Technology-Rich Setting: Teacher Education onderzoekt in hoeverre elektronische portfolio's, negotiative concept mapping en een specifieke vorm van elektronische discussies passen bij de principes van kennisconstructie van Scardamalia en Bereiter; twee Canadese wetenschappers die een vooraanstaande positie innemen binnen de social-constructivistische stroming. Het onderzoek heeft

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kenmerken en beperkingen van een ELO

David Jones beschrijft op basis van zijn dissertatie een aantal kenmerken en beperkingen van elektronische leeromgevingen (ELO). Jones stelt onder meer dat de invoering van een elektronische leeromgeving enige mate van standaardisering van het onderwijs vereist, en dat standaardisering van het onderwijs dikwijls als een pijnlijk en problematisch proces wordt ervaren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder