Effectief leren binnen virtuele werelden

Vandaag mocht ik een presentatie verzorgen tijdens het het symposium Gaming in het onderwijs: leren in een virtuele wereld, dat bij de Haagse Hogeschool plaatsvond. Ik heb verteld over mijn haat-liefde verhouding met virtuele werelden. Ik zie (nog) een aantal beperkingen (vooral voor grootschalig gebruik). Tegelijkertijd zie ik ook de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Veel informatie, weinig aandacht (en kennis)

Hoe meer informatie we beschikbaar hebben, des te moeilijker het wordt om daadwerkelijk aandacht ergens aan te besteden (information-rich, attention-poor). Over dit vraagstuk gaat dit essay van Peter Nicholson. Onder andere If You Printed The Internet laat overtuigend zien dat we anno 2009 inderdaad geen tekort hebben aan data en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

TPACK: de balans tussen ICT, didactiek en inhoud

Ik kom de laatste tijd steeds vaker bijdragen tegen over TPACK (technological pedagogical content knowledge); de benadering die er van uitgaat dat je leerinhouden, technologie en didactiek in gezamenlijkheid moet beschouwen als je aan de slag gaat met (t)e-learning. Dan realiseer je je dat er niet één technologische oplossing is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Schrijf het OLPC-project niet te vroeg af

Alanna Shaikh doet een poging het One Laptop Per Child-project neer te sabelen: de laptop is niet echt goedkoop geworden, de ondersteuning is slecht (ook pedagogisch-didactisch), leveringen lieten lang op zich wachten, grote groepen kinderen in ontwikkelingslanden zijn niet bereikt en de impact van het project is minimaal. Schrijft Shaikh.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Multitasken? Verleg je focus van volume naar waarde

Ron Ashkenas gaat (net als ik een week of twee geleden) in op het onderzoek van de Stanford Universiteit, waaruit blijkt dat mutitaskers slecht in multitasken zijn. Voor organisaties is dit problematisch, schrijft Ashkenas. Als grote groepen medewerkers weinig effectief zijn doordat zij meerdere taken tegelijkertijd uitvoeren, dan gaat dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder