Artikelen

Onderstaande artikelen zijn door mij (soms samen met een collega) geschreven. Om sommige publicaties te kunnen lezen heb je de Adobe Acrobat Reader ® nodig. De meest recente bijdragen staan bovenaan. Het kan zijn dat deze versie iets afwijkt van de versie zoals deze door een redactie is geplaatst. Zie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat is (t)e-learning?

“E-learning” is de verzamelnaam voor het vormgeven van leersituaties (gestuurd en zelfgestuurd) met behulp van informatie- en communicatietechnologie (in het bijzonder internettechnologie).  Leren is een duurzame verandering in gedrag of in het vermogen om je op een bepaalde manier te gedragen, als resultaat van ervaringen (Schunk, 2012). E-learning wordt gebruikt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

‘E-volwassen’ onderwijsinstellingen zetten ICT effectief in

Bewijzen, bewijzen, bewijzen. Niet alleen in Nederland willen ‘we’ steeds vaker aan tonen dat ICT in het onderwijs werkt. Het Britse Becta heeft in de zomervakantie een interim review gepubliceerd: Evidence on the impact of technology on learning and educational outcomes (met dank aan Vicki Davis). De belangrijkste boodschap van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wie mag presenteren tijdens de Onderwijsdagen?

De afgelopen weken konden onderwijsinstellingen voorstellen voor presentaties indienen, voor de Onderwijsdagen 2009. Deze Call for Proposals heeft 37 voorstellen opgeleverd. Van de ruim 100 sessies die in twee dagen de revue passeren, zijn er 16 opengesteld voor deze voorstellen. Een gedetailleerd overzicht van de ingediende voorstellen vind je op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Symposium Gaming in het onderwijs

Tijdens het symposium Gaming in het onderwijs: leren in een virtuele wereld -waar ik een presentatie mocht verzorgen- is op verschillende manieren aandacht besteed aan de ontwikkeling van simulaties en spellen voor onderwijsdoeleinden. Erj was trouwens geen sprake van een nauwe afbakening van virtuele werelden, games en simulaties. Na mij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder