Een nieuw online tijdschrift: Digital Culture and Education

Steve Wheeler is redactielid van de open access uitgave Digital Culture and Education: This new journal is concerned with the changing demands of education and the especially central role of digital culture in preparing students for labor in the context of the ‘knowledge economy’. Editie 1 is nu uit. Mogelijk

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Blended learning 2.0?

David Wilkins introduceert een nieuwe vorm van blended learning: leren waarbij formeel en informeel leren gecombineerd worden. Hij onderscheidt daarbij twee modellen: Informeel leren wordt ingebed in formeel leren. Informeel leren vindt rondom formeel leren heen plaats. Daarnaast onderscheidt hij ook het 'gemeenschapsmodel': leren met behulp van sociale media en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Taggen werkt voor kenniswerkers

Impact van “taggen” onder kenniswerkers bevat enkele interessante weetjes: Kenniswerkers besteden gemiddeld 2 uur per dag aan het zoeken naar informatie (en niet altijd met succes). Dankzij het gebruik van "tagging" vermindert de zoektijd met 32% (en worden kenniswerkers productiever). Helaas bevat het bericht geen verwijzingen naar bronnen. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Op zoek naar een applicatie voor beleidsplanning (help)

Op mijn werk werken we met een strategisch meerjarenbeleid dat wordt vertaald in doelstellingen per jaar voor de verschillende organisatieonderdelen. We werken met doelen die voor meerdere sectoren/diensten gelden, maar ook met doelen die specifiek bij een organisatieonderdeel horen. Ik ben op dit moment op zoek naar een geschikte webbased

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

In welke richting zal e-learning zich ontwikkelen?

Ik ben dit weekend twee artikelen tegen gekomen die ingaan op de toekomstige ontwikkeling van e-learning. Saul Carliner ziet drie mogelijke trends. E-learning wordt minder gebaseerd op klassieke ontwerpprincipes, die vertaald worden in te bestuderen modules. Veel vaker zal e-learning op een meer informele manier worden gebruikt, voor ondersteuning op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Impressie seminar Connected Classrooms Picnic Young 2009

Ik heb gisteren een presentatie mogen verzorgen tijdens het PicNic Young-seminar over Connected Classrooms. De sessie bestond verder uit andere, langere, inleidingen en short cuts (pecha kucha's). Al met al wel een lange zit. 's Middags was het de bedoeling om ronde tafeldiscussies te houden. Maar de aanwezigen (het waren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Didactische aspecten van ‘Connected classrooms’

Ik heb gisteren een presentatie mogen verzorgen tijdens het seminar over ‘Connected Classrooms’, van de Picnic Young 2009. Het format was de ‘pecha kucha‘ (20 slides in 6 minuut 40, Engelstalig). Een leuk format, maar het kost meer voorbereiding dat een presentatie van drie kwartier. Ik ben vanuit drie perspectieven

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat blijft er over van ‘Bildung’ bij (t)e-learning?

Tijdens mijn studie, lang geleden, heb ik veel Duitstalige literatuur bestudeerd over onderwijs en vorming. In Duitsland spreken ze dan over ‘Bildung’ wat veelomvattender is, dan ‘Unterricht’. Daarbij kijkt men veel verder dan het kunnen beheersen van een vak. Het gaat er ook om wie je bent als persoon, als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder