Hoe ziet het landschap van massive open online courses eruit?

Kennen jullie CNMOOC, Edraak, Kadenze of Swayam? Ik tot vandaag nog niet. Dit zijn platforms waarop onderwijsinstellingen massive open online courses aanbieden. Twee onderzoekers van de universiteit van Macedonië gebruiken 21 meeteenheden om 35 MOOC-platforms met behulp van vijf webanalytics tools wereldwijd in kaart te brengen. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Drie mythes op het gebied van chatbots

Zogenaamde “conversational artificial intelligence chatbots” gebruiken natural language processing  om allerlei vragen van gebruikers te beantwoorden. Gartner verwacht dat een kwart van de organisaties in 2027 primair via chatbots met gebruikers zal communiceren. Deze chatbots kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om aankomende lerenden te ondersteunen bij de aanmeldprocedure. Susan Hura probeert

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meta gaat onderwijsinstellingen helpen online onderwijs in de metaverse te gaan verzorgen

Meta, het moederbedrijf van Facebook, zet fors in op de metaverse. De metaverse kan weleens de volgende generatie internet worden. Meta heeft 150 miljoen dollar uitgetrokken om tien onderwijsinstellingen te helpen met het realiseren van een virtuele campus in de metaverse. Ik vind daar wat van. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Veertig meest gebruikte leertechnologieën binnen het Amerikaanse onderwijs

Verleden week schreef ik over Jane Hart’s top tools for learning. Onlangs publiceerde LearnPlatform hun EdTech Top 40. Hoe gebruiken lerenden en docenten uit het Amerikaanse K-12 onderwijs leertechnologie tijdens het schooljaar 2021-2022? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Data gebruiken om kansengelijkheid in het onderwijs te bevorderen

Onderwijsinstellingen gebruiken in toenemende mate technologie om leren te faciliteren. Deze technologie genereert ook steeds meer data. Wat is er nodig om deze data ook daadwerkelijk bruikbaar te maken ten behoeve van de bestrijding van kansenongelijkheid? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Voordelen, beperkingen en toepassingen van virtual reality voor leren

De titel van de bijdrage VR training is the future. Here’s why, and how companies are using it wekt natuurlijk weer overspannen verwachtingen. De inhoud is meer genuanceerd. Het meest interessante zijn de voorbeelden van manieren waarop bedrijven virtual reality voor leren inzetten. Dergelijke voorbeelden vind je ook dicht bij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Veelbelovende sessies tijdens editie 2022 van de Online Educa #oeb22

Van 23-25 november vindt dit jaar voor de 28ste keer de Online Educa in Berlijn plaats. Dit is dé internationale, sectoroverstijgende conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs. Het programma krijgt steeds meer vorm. Wat zijn opvallende bijdragen? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat valt mij op aan editie 2022 van de top 100 leertechnologieën @C4LPT?

Gisteren heeft Jane Hart de zestiende editie van haar ‘Top Tools for Learning’ gepubliceerd. Elk jaar inventariseert Jane de favoriete leertechnologieën van de mensen uit haar online netwerk. Zij rubriceert deze in persoonlijk leren, werkplek leren, opleiden/onderwijs. Walt valt mij op? This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Voordelen van het gebruik van handgebaren bij live online leren

Britse onderzoekers concluderen dat het gebruik van handgebaren tijdens live online sessies een gevoel van verbondenheid bevordert en bijdraagt aan de overtuiging bij lerenden dat zij beter leren. Het fenomeen ‘videoconferencing-vermoeidheid’ kan dankzij handgebaren worden verminderd, stellen zij. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder