Onderzoek laat zien dat tutoring via AI tot betere leerresultaten kan leiden dan actief leren (maar…)

Idealiter heeft elke lerende een individuele docent die de lerende instrueert, begeleidt en ondersteunt. Dit is echter niet te organiseren en onbetaalbaar. AI zou dit vraagstuk wellicht kunnen oplossen. De verwachtingen ten aanzien van de rol van (generatieve) AI voor het geven van individuele instructie en begeleiding zijn dan ook

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom lerenden niet deelnemen aan (online) college’s of lessen (en wat je daar aan kunt doen)

Bij de TU Delft hebben ze een factsheet gemaakt met zes redenen waarom lerenden niet deelnemen aan (online) college’s of lessen en strategieën om daarmee om te gaan. In een aantal gevallen plaats ik er opmerkingen bij. En ik start met een persoonlijke ervaring. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Self-Determined Learning Model of Instruction (SDLMI) leidt tot goede resultaten, mits….

Het Self-Determined Learning Model of Instruction (SDLMI) kan leiden tot goede leerresultaten als docenten geprofessionaliseerd en ondersteund worden. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Universiteit van Kansas. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mijn bijdrage aan de dertigste editie van de Online Educa in Berlijn (het programma is nu bekend)

Afgelopen donderdag is het programma van de Online Educa 2024 gepubliceerd. Je kunt straks kiezen uit zo’n 120 sessies die verzorgd worden door 190 sprekers uit zo’n 30 landen. Ik mag samen met Gilly Salmon, Rod Angood en Herman van der Merwe één van de twee afsluitende sessies verzorgen. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Is generatieve AI beter in het genereren van ideeën dan mensen?

Het genereren van ideeën is belangrijk bij het oplossen van problemen en voor innovatie. Onderzoek van de Stanford University laat zien dat generatieve AI experts van vlees en bloed kan overtreffen in het genereren van ideeën. Het hoeft echter niet zo te zijn dat dit altijd geldt. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe informatief zijn data over het gebruik van een leermanagementsysteem nu eigenlijk?

Bij learning analytics verzamel je data over leeractiviteiten. Deze data analyseer je onder meer om de voortgang van lerenden in kaart te brengen en hen te begeleiden. EdTech-bedrijven, zoals ontwikkelaars van leermanagementsystemen, bieden tools aan die de betrokkenheid van lerenden automatisch en real-time kunnen volgen. Chris Zomer staat in het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe herken je AI-teksten zonder technologie?

We beschikken op dit moment niet over tools die op een betrouwbare manier kunnen detecteren of een tekst is geschreven door een AI-toepassing. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat zelfs ervaren docenten moeite hebben met het herkennen van teksten die door lerenden met behulp van generatieve AI zijn geschreven. Op basis

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder