Wat is Technological Pedagogical Content Knowledge?

Ik ben al een tijdje enthousiast over het TPACK-model (Technological Pedagogical Content Knowledge): een kader om praktisch invulling te geven aan digitale didactiek. Als je nog niet bekend bent met dit kader, dan is het artikel What Is Technological Pedagogical Content Knowledge? een aanrader. De bedenkers van TPACK, Matthew J.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Europese bedrijven investeren meer in talent, dan Amerikaanse

Een opvallende conclusie van Bersin & Associates: Our research on talent management demonstrates the sophistication of European companies on a range of talent processes – from performance management to leadership development to succession planning. In all of these areas, European companies have more mature processes than their U.S. counterparts. Op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe breng je ICT en de organisatie dichter bij elkaar?

Stel: je bent manager en wilt een reorganisatie doorvoeren van je back office. Jij huurt consultants in, die met het advies komen om een langdurig en grootschalig verandertraject aan te gaan, dat volgens de ICT-afdeling onuitvoerbaar is. De ICT-afdeling stelt een volstrekt andere projectaanpak voor. Over deze kwestie gaat het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat mag je wel en niet met digitaal leermateriaal?

Dankzij internettechnologie is de wereld van het auteursrecht volgens mij complexer geworden. Dat geldt ook voor het onderwijs. Je kunt namelijk gemakkelijker (onderdelen van) materialen maken, publiceren, remixen en hergebruiken. Dat leidt tot vragen rond eigendomsrecht en over voorwaarden waaronder je bepaalde bronnen wel of niet mag gebruiken (en op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Websites blokkeren heeft geen zin

Herkenbaar. Bij het schooldistrict van Bud Hunt (alias Bud the Teacher) komen regelmatig verzoeken binnen van onderwijsgevenden om websites te blokkeren. Zijn schooldistrict blokkeert alleen die websites, waartoe men wettelijk verplicht is. Op zijn blog lees je de standaard reactie van het schooldistrict: Een webfilter is geen klassemanagement tool. Als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De wereld van ‘leren’ wordt opener

Welke ontwikkelingen maken de wereld van leren opener? Curtis Bonk bespreekt -op zijn geheel eigen wijze- in ruim acht minuten de volgende ontwikkelingen: 'Open' boeken E-learning en blended learning (leren wordt daardoor ook toegankelijker) "Free learning" gebieden (o.a. Moodle en Creative Commons) Open educational resources Portalen (themakanalen met massa's content,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Plugfest Educatieve leermaterialen (#pfnoiv)

Ik ben vanmiddag naar het plugfest "Educatieve Leermaterialen" geweest, georganiseerd door Kennisnet en Nederland Open in Verbinding. Tijdens deze middag moesten uitgevers en leveranciers van auteursomgevingen laten zien in hoeverre hun producten voldeden aan open standaarden. Dat betekent bijvoorbeeld dat je online leerstof, die binnen een auteursomgeving ontwikkeld is, kunt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder