Jongeren, media, de rol van het onderwijs en trends

Vanavond mocht ik een presentatie verzorgen bij Alliance, een business club van bedrijven en de gemeente Roermond waar Gilde Opleidingen ook lid van is. Justine Pardoen van Ouders Online zou voor mij aangeven hoe jongeren omgaan met nieuwe media. Ik zou daarna wat vertellen over hoe Gilde Opleidingen gebruik maakt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat het onderwijs kan leren van informeel leren

Jonge lerenden houden van leren, maar zijn over het algemeen minder enthousiast over school. Daarom is het interessant om te verkennen wat het onderwijs kan leren van de wijze waarop jongeren informeel leren. Dat stellen Christina Costa, Helen Keegan en Graham Attwell in het paper Cartoon Planet: micro-reflection through digital

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meer tips over rapid e-learning (in het Nederlands)

Gisteren blogde ik over een tutorial over Screenr. Deze handleiding is gemaakt door Tom Kuhlman die regelmatig tips geeft over het gebruik van allerlei technologieën voor 'rapid e-learning'. Naar aanleiding van dit bericht mailde Coen Flach van The Courseware Company mij dat zij regelmatig vertaalde tips van Kuhlman met toestemming

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tweede editie Nederlandse e-learning award

Tijdens het nationale e-learning congres -in februari 2010- wordt de tweede Nederlandse e-learning award uitgereikt. Ik mag weer jurylid zijn. Voorstellen kunnen tot 1 december 2009 worden ingezonden. Meer informatie over de procedure en dergelijke is te vinden op e-learning.nl (met excuus voor de lelijke banners; als onbezoldigd redactielid heb je

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kennis delen, sociale netwerken en de ‘kracht van velen’

Via Gary Woodill kom ik vandaag terecht op de blog post "The Big Shift in economic structure and why knowledge flows are becoming a fundamentally important business driver" van Ross Dawson. Zijn bijdrage bevat een paar interessante opvattingen: Kennis stroomt pas binnen een organisatie als sprake is van openheid, cross-enterprise

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Groei online leren en het risico van kwaliteitsverlies

In de VS gaan steeds meer onderwijsinstellingen over op online leren. Het afgelopen jaar is online education met 13% gegroeid. Opvallend is dat onderwijsinstellingen hiermee geld besparen, terwijl onderwijsgevenden meer tijd kwijt aan voorbereiding en uitvoering (in vergelijking met face-to-face leren). De kostenbesparing wordt gerealiseerd doordat instellingen minder geld uit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder