De beperkingen van het elektronisch portfolio

Het elektronische portfolio wordt vaak gezien als een belangrijk instrument voor het beoordelen van lerenden. Richard J. Shavelson, Stephen Klein en Roger Benjamin zien echter vooral beperkingen: Een gebrek aan standaardisatie. Volgens de auteurs zouden lerenden onder dezelfde condities en met dezelfde criteria en methodes beoordeeld moeten worden. Het e-portfolio

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leidt online zoeken tot afleiding of tot ’toevallig’ leren?

Zoekacties op internet leveren lang niet altijd bruikbare informatie op. Je komt vaak bij heel andere onderwerpen terecht, dan waar je naar op zoek was. Dat is een bekend verschijnsel, dat volgens Jeff Stibel wel eens een neurologische verklaring zou kunnen hebben (het vrijkomen van dopamine): When dopamine levels increase,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Draagt het Amerikaans onderwijs bij aan innovatie?

Degenen die het Amerikaanse onderwijs als lichtend voorbeeld voor het onze beschouwen, raad ik aan de blogpost Friedman: U.S. education system endangering global competitiveness te lezen. Volgens de auteur -die zich baseert op de bekende columnist Thomas Friedman- zou het Amerikaanse onderwijs verrijkt moeten worden met ondernemerschap, innovatie en creativiteit.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning in de Zorg

Ik mocht vandaag de aftrap verzorgen van een e-learning strategiesessie van een aantal Limburgse zorginstellingen. Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat e-learning meer is dan het volgen van online cursussen. Ik heb drie factoren geschetst die van invloed zijn op de ontwikkeling van e-learning: Een leven lang leren. Technologische

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leiden ‘open’ weblectures tot beter en meer toegankelijk onderwijs?

Steeds meer instellingen voor hoger onderwijs nemen hoorcolleges op en maken die -vaak gratis- toegankelijk via internet. Donald Clark ziet zelfs tekenen dat dit fenomeen zal leiden tot een paradigma shift binnen het hoger onderwijs: expertise van docenten wordt toegankelijker, en de kwaliteit van hoorcolleges verbeterd. Want alleen de besten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Terug uit Meppel

Ik ben een paar dagen offline geweest. We hebben namelijk in Meppel opgepast op de liefste neefjes van de wereld. En dat betekent geen geblog of getwitter, maar: Noorderdierenpark in Emmen bezoeken (erg leuk). Pizza eten.  Drie van mijn specialiteiten koken (Wilfred broodjes, aubergineballen in tomatensaus en gnocci met groene

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder