Onderwijs 2.0 is niet hetzelfde als web 2.0 in het onderwijs gebruiken

Doceren met behulp van social software is complex. Aldus Cool Cat teacher Vicki Davis die spreekt over Web 2.0 teaching. Vicki gebruikt de metafoor speler-coach om dit te verduidelijken. Aan een coach worden andere eisen gesteld, dan aan een speler. Een team managen is ingewikkelder dan jezelf managen. In feite

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoger onderwijs: geen idee wat de effecten zijn van e-learning

Het hoger onderwijs past steeds vaker e-learning toe maar weet eigenlijk weinig over hoe je online programma's moet organiseren en wat zij opleveren (financieel en inhoudelijk). Dat is de strekking van Online Education's Great Unknowns, dat zich baseert op de uitkomsten van een recent Amerikaans onderzoek. Deze studie laat ook

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Talentmanagement en leermanagementsystemen

Josh Bersin bezoekt jaarlijks verschillende e-learning bijeenkomsten van bedrijven, en probeert daar dan trends uit te destilleren. In zijn meest recente bijdrage vat hij weer vier ontwikkelingen samen: Technologiebedrijven hebben een erg korte productiecyclus, en stellen hoge eisen aan de expertise van hun medewerkers (een leven lang leren -onder meer

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tips om web conferenties voor te bereiden

Dankzij steeds krachtigere technologie worden er vaker presentaties en conferenties via internet verzorgd. Deze activiteiten vragen wel om een goede voorbereiding. Darlene Christopher gebrukt daarvoor het PREP-model: Planning (o.a. platform kiezen en content ontwikkelen). Rehearsal (o.a. eerst op kleine schaal uitproberen). Execution (de uitvoering zelf, o.a. begin op tijd en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

6 jaar bloggen

Vandaag is het exact zes jaar geleden dat ik gestart ben te bloggen. Wat begonnen is als een verkenning van een -toendertijd- nieuwe technologie, is in die periode uitgegroeid tot een belangrijk deel van mijn leven. Ik heb nog steeds veel aan mijn weblog als persoonlijk 'leermiddel' (kennisarchief, instrument voor

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Is op de onderwijsmarkt ruimte voor ontwrichtende innovaties?

Russell Moench verwacht en hoopt dat internettechnologie de manier waarop wij leren drastisch zal veranderen. Drie factoren zijn daarop volgens hem van invloed: Online leren is goedkoper dan face-to-face leren. Je hoeft geen ruimtes te huren en niet te reizen. Het internet biedt veel mogelijkheden voor samenwerkend leren. Hij denkt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder