Presentatie Social software en leren

Vandaag mocht ik drie keer een workshop verzorgen over social software en leren, bij het Stichting Carmelcollege. De expertgroep ICT van deze stichting had een conferentie over ICT en onderwijs georganiseerd. Ze hadden mij gevraagd aandacht te besteden aan de conceptuele kant, maar ook wat praktische voorbeelden te laten zien.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Internet trends van de 21ste eeuw (de eerste tien jaar althans)

De ReadWriteWeb is begonnen met een terugblik op de ontwikkeling van het internet in de 21ste eeuw (deze eeuw is immers al weer bijna een decennium oud). In de eerste bijdrage gaat Richard MacManus in op online muziek. Hij beschrijft summier de geschiedenis van de online file sharing diensten Napster

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Van boekdrukkunst tot sociale media

In Changes in Media Over the Past 550 Years blikt David Sasaki terug op de ontwikkeling van media. Technologische innovaties hebben grote invloed op maatschappelijke veranderingen, concludeert de auteur. Opvallend is dat hij zich daarbij beperkt tot het geschreven woord. Sasaki beschrijft namelijk de opkomst van de boekdrukkunst, die leidde

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

OEB09: PechaKucha tijdens de Online Educa Berlijn

Ik heb al eerder geschreven dat de organisatie van de Online Educa Berlijn ook voorzichtig experimenteert met alternatieve vormen voor presentaties. Tijdens de 2009-editie heeft men bijvoorbeeld een PechaKucha-sessie geprogrammeerd. Bij deze werkvorm gebruik je twintig dia's/afbeeldingen van elk twintig seconden om je boodschap over te brengen. Een heel lastig

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Webwereld brengt vandaag geen goed nieuws…

Webwereld is één van de online magazines die ik lees. Vandaag kwam deze ICT-nieuwsvoorziening met een aantal berichten die geen goed nieuws betekenen voor innovatie in ICT in het onderwijs. In de eerste plaats bericht Webwereld over een groot beveiligingslek in de elektronische leeromgeving Moodle. Deze ELO is open source,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

#OWD09: Slim leren kan op talloze manieren

Dat is de titel van een artikel over dé Onderwijsdagen 2009 dat vandaag in het Technisch Weekblad verscheen. Volgens auteur Christian Jongeneel kregen de bezoekers een "enorm aanbod aan innovatieve onderwijsmethoden" gepresenteerd. Hij besteedt aandacht aan games die voor het onderwijs zijn ontwikkeld, open education (o.a. Wikiwijs) en aan de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Opkomende technologieën en services en hun betekenis voor het onderwijs

Tien jaar geleden heeft de Educause het Evolving Technologies Committee in het leven geroepen. Dit comité heeft als taak om nieuwe technologieën te verkennen, vooral in relatie tot hun betekenis voor het (hoger) onderwijs. Langszamerhand is men ook meer gaan kijken naar de wisselwerking tussen ICT en bijbehorende diensten. In

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder