Kinderen leren beter dankzij goedkope spellen

Aanhangers van het gebruik van games binnen het onderwijs vinden steun in Study: Inexpensive Games Improve Children’s Reasoning Ability. Een onderzoekster van de universiteit van Berkeley heeft ontdekt dat cognitieve vaardigheden van kinderen (met name het vermogen om te redeneren) verbeteren na 20 uur games te spelen. Verder blijkt dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zal augmented reality binnen het onderwijs doorbreken?

Gaat augmented reality (AR) spoedig doorbreken? Als je 'Augmented reality' quickly becoming real mag geloven wel. Dankzij steeds krachtigere en slimmere mobiele telefoons, GPS, digitale kompassen en draadloos en snel internet komt een "computer-enhanced view of the world" onder het bereik van velen. En dus wordt er ook gekeken naar

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leveren investeringen in ICT wel voldoende op?

Ik ben nog steeds bezig achterstallig leeswerk in te halen. Zoals een artikel over een jaarlijks onderzoek onder CIO's en hogere IT-managers. Enkele opvallende bevindingen, die volgens mij ook herkenbaar zijn voor het onderwijs: ICT 'issues' zijn vaak organisatorische vraagstukken. De ICT-infrastructuur bestaat vaak uit losse componenten, niet uit een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Businessvoordelen dankzij web 2.0

Een paar dagen geleden schreef ik dat ik bij het doorvlooien van leesmappen een aantal zinvolle artikelen ben tegen gekomen. Bijvoorbeeld "Businessvoordelen van web 2.0" uit Managementscope (helaas niet online). Het artikel gaat over een onderzoek van McKinsey onder bijna 1700 topmanagers, over de waarde van web 2.0. Bijna 70%

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Educational networking: web 2.0 voor professionalisering

Steve Hargadon van Elluminate heeft een beknopt paper geschreven over de rol van web 2.0 in het onderwijs. Volgens Hargadon heeft web 2.0 onze verhouding tot informatie drastisch veranderd, en geleid tot mogelijkheden voor gepersonaliseerd leren, buiten het 'formele onderwijs'. Hij doelt daarbij vooral op social networking technologie. Om de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trends op het gebied van leren en ontwikkelen, voor 2010

Josh Bersin benoemt in de Chief Learning Officer een aantal trends voor corporate learning: Formaliseer informeel leren (mijn advies: faciliteer medewerkers om informeel te leren, formaliseer het niet). Omarm social learning (samenwerkend leren). Accept that some of the best knowledge resources are found within the company; employees often learn best

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Veranderen? Ja, maar met mate (volgens onderzoek)

Op de laatste werkdag voor de kerstvakantie heb ik de leesmappen van de afgelopen twee maanden doorgenomen. En warempel: er zaten aardige artikelen tussen. Bijvoorbeeld de bijdrage "Je overleeft met matigheid" uit Management Scope. Auteur Twan van de Kerkhof laat hierin Christian Stadler van de Universiteit van Innsbrück aan het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder