Engagement en empowerment, niet engagement vs empowerment

Chris Lehmann heeft interessante gedachtes geformuleerd over engagement versus empowerment. Met 'engagement' wordt bedoeld dat lerenden meer worden betrokken bij hun eigen leren. Dat doe je bijvoorbeeld door te werken met authentieke en betekenisvolle leeractiviteiten. Bij 'empowerment' leer je lerenden het heft in eigen handen te nemen, onder meer wat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe omgaan met mobiele technologie in leersituaties: een model

Er is al vaak geschreven dat het gebruik van mobiele technologie binnen het onderwijs enerzijds kan leiden tot 'afleiding' maar anderzijds ook tot versterking van 'klassikaal' leren. From Distraction to Engagement: Wireless Devices in the Classroom gaat daar ook over. Berlin Fang neemt hierin de kwestie van misbruik serieus, beschrijft

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Weg met de ‘nerd’

Althans wat betreft de term 'nerd' (en 'geek'). Dat vindt tenminste psychologie hoogleraar David Anderegg. Hij vindt deze termen schadelijk, en vergelijkbaar met racistische stereotypen. Niet meer gebruiken dus, stelt Anderegg. Anderzijds lijkt de betekenis van deze begrippen ook aan verandering onderhevig. De term 'cool nerd' schijnt al in omloop

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ander onderwijs dankzij een technology push

Als onderwijsinstellingen extra geld krijgen voor ICT in het onderwijs, worden deze middelen meestal aangewend om het bestaande onderwijs te versterken. Zo niet het Amerikaanse Taft College, als ik het artikel Unlikely school 'revolutionizing' teaching mag geloven. Dit college heeft vijf miljoen dollar subsidie aangewend voor de aanschaf va iPods,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder