Wetten van menselijk gedrag in een professionele leergemeenschap

Tachtig procent van de uitkomsten wordt veroorzaakt door twintig procent van de factoren. Zo luidt één van de toepassingen van het Paretoprincipe. Rob Jacobs heeft deze 'wet', samen met zeven andere wetten van menselijk gedrag, losgelaten op communities waarin professionals leren. In het geval van het Paretoprincipe levert dan 20%

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mobiel leren leidt tot variatie in onderwijsvormen

Een tijd geleden werd ik geïnterviewd door een journaliste over mobile learning. Zij was bezig met een artikel voor Leerlinq, een elektronisch magazine voor onderwijsprofessionals van Ahrend. Het artikel is onlangs verschenen. De gevolgen van mobiele technologie voor de inrichting van scholen en onderwijsruimtes staan er in centraal. De journaliste

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nieuwe doelgroepen leren ook zonder docent

Hybrid Education 2.0 van Steve Kolowich gaat over een initiatief van de Carnegie Mellon Universiteit om vrij toegankelijke cursussen te ontwerpen voor lerenden die niet zijn ingeschreven bij deze universiteit. Vervolgens heeft men ontdekt dat deze groep lerenden betere studieresultaten behaalden dan de reguliere studenten die dezelfde cursus klassikaal volgden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Over Twitterkritiek, wisdom of crowds en de technology hype cycle

De eerste dagen van januari word je op menig blog geconfronteerd met voorspellingen. Ernst-Jan Pfauth voorspelt bijvoorbeeld dat 2010 het jaar van de gegronde twitterkritiek wordt. Hij baseert zich daarbij onder meer op het artikel The Trouble With Twitter van James Harkin, die met name Twitter in relatie tot de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Stereotype beelden net-generatie kloppen ook niet in Zweden

Aan de hand van een Zweeds onderzoek naar internetgebruik verkent promovenda Sheila Zimic enkele stereotypen over de 'net generatie'. En wat blijkt: ook Zimic komt tot genuanceerde bevindingen.  Praktisch alle 12-30 jarigen maken in Zweden gebruik van internet, net als andere leeftijdsgroepen (de meerderheid van de niet-gebruiker is ouder dan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wie is hier autistisch?

In de Volkskrant van afgelopen zaterdag schrijft Hans Wansink over de zeven plagen van de performance-crisis van de overheid. Plaag 1 noemt hij "de autistische staat": de gesloten bestuurlijke elite die zich afsluit voor kritiek van betrokkenen en ervaringsdeskundigen. De "onderwijsvernieuwingsdrang" vindt hij hiervan het schoolvoorbeeld: Een kleine sekte adviseurs,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Neem je eigen technologie mee naar school

Vlak voor de kerstvakantie heb ik een impressie geschreven van een bijeenkomst over laptops in het middelbaar beroepsonderwijs. Tech&Learning besteedt ook aandacht aan een programma waarin lerenden hun eigen technologie mee naar school nemen: BYOT (Bring Your Own Technology). Enkele maatregelen die het betreffende schooldistrict heeft getroffen, zijn: Het schooldistrict

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder