De ELO als Trojaans Paard

)De redactie van Surfspace besteedt aandacht aan het recente proefschrift van Piet van der Zanden: The Facilitating University: Positioning Next Generation Educational Technology. Deze bijdrage bevat wetenswaardigheden over elektronische leeromgevingen (ELO), die relevant zijn voor het hele onderwijs. Piet van der Zanden geeft aan dat de gemiddelde levensduur van elektronische

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De praktijk van e-learning is nog erg ‘1.0’, laat onderzoek zien

Begin 2009 heb ik een column geschreven waarin ik een kloof signaleer tussen de verhalen die op congressen worden verteld over 'e-learning 2.0', en de praktijk die nog erg '1.0' is. Verleden week is een artikel van Allison Rossett en James Marshall verschenen, dat mijn beeld op basis van onderzoek

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Toch Twitter in het onderwijs gebruiken?

Ik heb in mijn vorige blogpost geschreven dat je speciale back channel tools in het onderwijs kunt gebruiken, omdat Twitter beperkingen heeft. Wil je toch Twitter gebruiken in het onderwijs? Dan beschrijft Hack College drie tools waarmee je tweets kunt modereren. Paratweet (niet gratis), Wiffiti (met een auto-moderatie optie) en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe ontwikkelt e-learning zich in 2010?

Elk jaar vraagt het eLearn Magazine aan een aantal e-learning professionals hoe zij denken dat e-learning zich dat jaar zal ontwikkelen. Ook dit jaar mogen mensen als Stephen Downes, Roger Schank, Elliot Masie en Allison Rossett hun licht laten schijnen op e-learning. Dat levert ook tegenstrijdige voorspellingen op. Breekt leren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mismatch neurowetenschap en onderwijsonderzoek (en de waarde van Twitter tijdens de OEB)

Ongeveer een maand geleden vond in Berlijn de Online Educa plaats. Deze week verschenen -volgens mijn RSS feedreader- op de website van de organisatie nog enkele impressies. Bijvoorbeeld over de prima sessie over neurowetenschap en leren. Het artikel vat de belangrijkste conclusies nog kort samen: Mensen hebben geen centra in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Evaluatie weblectures Universiteit Utrecht

“Hoe wordt het gebruik van de voorzieningen van weblectures geëvalueerd door docenten en studenten aan de UU?” Deze vraag proberen mijn oud-collega's Renée Filius (die me hierover tipte) en Ineke Lam te beantwoorden in het Rapport Evaluatie weblectures Universiteit Utrecht (PDF). Zij hebben alle 73 docenten, die in 2009 in totaal

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Genomineerden nationale e-learning award bekend

De drie genomineerden voor de tweede editie van de nationale e-learning award zijn bekend. In totaal zijn negentien voorstellen ingediend, waarbij vooral de zorg en aandacht opvallen die de meeste indieners hebben besteed aan hun voorstel. De zevenkoppige jury -waar ik deel van uit mag maken- heeft negentien inzendingen beoordeeld.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder