Inzet van intelligente technologie: bespreking verkenning Onderwijsraad

Intelligente technologie is bezig met een opmars in de samenleving, en ook in het onderwijs. De ministers van Onderwijs hebben de Onderwijsraad daarom gevraagd een verkenning uit te voeren over het gebruik van intelligente technologie in het onderwijs. Deze verkenning is verleden week verschenen. In deze blogpost wil ik deze

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Herijking visie digitale leeromgeving

Organisaties gebruiken al bijna dertig jaar systemen voor het faciliteren van blended learning en online leren. Tien jaar geleden heeft SURF een zogenaamde componentenvisie ontwikkeld waarbij de digitale leeromgeving niet bestaat uit één systeem, maar uit meerdere systemen en applicaties die een instelling organiseert. Gisteren verscheen een rapport waarin deze

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zijn volwassen lerenden zelf verantwoordelijk of ze participeren in een blended leertraject?

Gisteravond vond de openingssessie plaats van een ‘blended’ leertraject voor trainers en opleiders over blended learning. Ik begeleid dit leertraject. Eén van de discussies ging over de vraag of het niet erg ‘schools’ is om volwassen lerenden aan te spreken als zij niet actief participeren in blended learning. Zijn zij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zal Emotion AI de potentie van online leren versterken (in de toekomst)?

Mensen onderscheiden zich onder andere van computers doordat zij emoties kunnen tonen. Emoties spelen een belangrijke rol in het aangaan van relaties en ook binnen leerprocessen. Computers worden echter steeds beter in het herkennen van en reageren op emoties. Dat heeft volgens Vishal Soni gevolgen voor online leren. Dat is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

UNESCO’s nieuwe website over digitaal leren en transformatie van het onderwijs

Jullie weten dat ik kritisch sta ten opzichte van het gebruik van grote woorden zoals transformatie van het onderwijs. Dat is vooral geredeneerd vanuit Nederlands perspectief. We moeten echter ook verder kijken dan onze neus lang is. Daarom is UNESCO’s nieuwe website Digital learning and transformation of education de moeite

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Welke digitale leertheorieën en modellen zou je moeten kennen?

Volgens Erik Ofgang en Shelly Terrell is het niet voldoende dat je vandaag de dag bekend bent met algemene leertheorieën, bijvoorbeeld van Bandura en Vygotsky. Docenten en opleiders moeten volgens hen ook vertrouwd raken met theorieën, modellen en benaderingen die inzicht geven in hoe technologie, sociale media en internet het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder