Chatbot helpt lerenden bij het leren en reflecteren

Leticia Britos Cavagnaro van Stanford’s digitale school heeft een chatbot ontwikkeld -de d.bot- die gebruikt kan worden voor doceren en leren. In een interview vertelt zij over de aanleiding, de werking van de d.bot en over de verdere ontwikkeling ervan. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom we opgenomen hoorcolleges niet als instructievideo’s moeten gebruiken

Martin Compton laat in The curious case of long videos: how research evidence, institutional data and experience struggle to trump gut instincts feitelijk zien waarom je opnames van hoorcolleges niet zou moeten gebruiken als instructievideo’s. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Is de hypecycle voor onderwijs behoorlijk leeg?

Pedro De Bruyckere besteedde gisteren aandacht aan Gartner’s Hype Cycle for K-12 Education, 2022. Het viel Pedro op dat deze hypecycle behoorlijk ‘leeg’ is. Hij vroeg zich af of “de tijd van grote technologische vernieuwingen in het onderwijs” volgens Gartner “een beetje voorbij” is. In deze blogpost wil ik daarop

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een volwassenheidsmodel voor AI in het ’tertiaire onderwijs’

Een ‘maturity model’ -‘volwassenheidsmodel’- is een instrument waarmee organisaties of teams in kaart kunnen brengen hoe goed hun organisatie of team is op een bepaald terrein, en hoe zij zich op dit terrein kunnen doorontwikkelen. Het Britse National centre for AI heeft een volwassenheidsmodel ontwikkeld voor AI in het ’tertiaire

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tendensen in leren & ontwikkelen in organisaties 2022

Het Vlaamse Stimulearning voert elk jaar met steun van Groupe Epsilon, het Nederlandse Develhub en Edtech Station onderzoek uit naar trends op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D) in arbeidsorganisaties. Wat zijn interessante bevindingen? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leertheorieën die worden gebruikt bij learning analytics

Learning analytics is meer dan tien jaar geleden opgekomen en beïnvloed door verschillende disciplines zoals data wetenschappen en onderwijskunde. In The use and application of learning theory in learning analytics: a scoping review beschrijven Mohammad Khalil, Paul Prinsloo en Sharon Slade op basis van een eigen studie welke leertheorieën ten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder