Christopher Allen probeert deze vraag te beantwoorden. Ik heb echter twijfels bij zijn antwoord. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderOntwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning en e-learning
Christopher Allen probeert deze vraag te beantwoorden. Ik heb echter twijfels bij zijn antwoord. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderIntelligente technologie is bezig met een opmars in de samenleving, en ook in het onderwijs. De ministers van Onderwijs hebben de Onderwijsraad daarom gevraagd een verkenning uit te voeren over het gebruik van intelligente technologie in het onderwijs. Deze verkenning is verleden week verschenen. In deze blogpost wil ik deze
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderDe Europese agenda voor vaardigheden (‘Skills’) is een vijfjarenplan dat is bedoeld om individuen en bedrijven te helpen meer en betere vaardigheden te ontwikkelen en deze te benutten. Een aantal zaken valt me hierbij op. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderVolgens Upendra Emvien loopt de e-learning sector achter als het gaat om het toepassen van de allernieuwste technologieën. Het is m.i. echter de vraag of dat erg is. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderOrganisaties gebruiken al bijna dertig jaar systemen voor het faciliteren van blended learning en online leren. Tien jaar geleden heeft SURF een zogenaamde componentenvisie ontwikkeld waarbij de digitale leeromgeving niet bestaat uit één systeem, maar uit meerdere systemen en applicaties die een instelling organiseert. Gisteren verscheen een rapport waarin deze
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderGisteravond vond de openingssessie plaats van een ‘blended’ leertraject voor trainers en opleiders over blended learning. Ik begeleid dit leertraject. Eén van de discussies ging over de vraag of het niet erg ‘schools’ is om volwassen lerenden aan te spreken als zij niet actief participeren in blended learning. Zijn zij
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderOp basis van zijn ervaringen met online leren, formuleert Al Infande de twee belangrijkste succesfactoren bij online leren: zichtbaarheid en onmiddellijke feedback. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderMensen onderscheiden zich onder andere van computers doordat zij emoties kunnen tonen. Emoties spelen een belangrijke rol in het aangaan van relaties en ook binnen leerprocessen. Computers worden echter steeds beter in het herkennen van en reageren op emoties. Dat heeft volgens Vishal Soni gevolgen voor online leren. Dat is
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderJullie weten dat ik kritisch sta ten opzichte van het gebruik van grote woorden zoals transformatie van het onderwijs. Dat is vooral geredeneerd vanuit Nederlands perspectief. We moeten echter ook verder kijken dan onze neus lang is. Daarom is UNESCO’s nieuwe website Digital learning and transformation of education de moeite
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderVolgens Erik Ofgang en Shelly Terrell is het niet voldoende dat je vandaag de dag bekend bent met algemene leertheorieën, bijvoorbeeld van Bandura en Vygotsky. Docenten en opleiders moeten volgens hen ook vertrouwd raken met theorieën, modellen en benaderingen die inzicht geven in hoe technologie, sociale media en internet het
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verder