Tips voor effectieve webinars

Dankzij breedband internet en toegankelijker geworden technologie is het gemakkelijker geworden om seminars via internet te verzorgen (webinars). Er komt echter wel het een en ander bij kijken, wil een webinar op een effectieve manier plaatsvinden. De bijdrage Tips for Effective Webinars laat dat zien. De auteur besteedt terecht veel

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Keynotes saMBO~ICT conferentie

Dag twee van de saMBO~ICT conferentie (donderdag j.l.) werd geopend en afgesloten met een keynote. Jan Bartling, de kersverse manager van saMBO~ICT, schetste een aantal ontwikkelingen waar het middelbaar beroepsonderwijs (in relatie tot ICT) mee te maken heeft. Verder gaf hij aan op welke terreinen MBO-instellingen binnen saMBO~ICT verband zouden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Laptops in het onderwijs: wat vinden leerlingen ervan? (saMBO~ICT conferentie)

Leeuwenborgh Opleidingen is dit schooljaar begonnen met laptops voor leerlingen. Behalve Educatie, Uiterlijke Verzorging en de AKA-opleidingen doen alle opleidingen hier aan mee. Ludo Cuijpers van Leeuwenborgh Opleidingen vertelde tijdens de saMBO~ICT conferentie kort over het laptopbeleid. Er zijn 250 access points gerealiseerd, plus snelle verbindingen op alle vijf de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wikiwijs: van idee naar realiteit (saMBO~ICT conferentie)

Tijdens de saMBO~ICT conferentie van afgelopen donderdag gaven Leo Bakker en John Hanswijk van Kennisnet een impressie van de stand van zaken van Wikiwijs. Leo vertelde onder meer dat sprake is van een verbreding van de aanvankelijke doelen die minister Plasterk met Wikiwijs had. Wikiwijs wil niet alleen de ontwikkeling

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leerlingen medeontwerpers digitale leercatalogus

De Nieuwste School in Tilburg was eind 2009 bepaald niet positief in het nieuws (dreigende sluiting wegens geldgebrek). Zo juist ontving ik echter een persbericht van Kennisnet waarin staat dat deze innovatieve school -die vraaggestuurd onderwijs hoog in het vaandel heeft staan- met succes een project in het kader van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De belangrijkste trends op het gebied van (t)e-learning zijn eigenlijk niet technologisch van aard

Vandaag mocht ik een sessie verzorgen tijdens de conferentie van saMBO~ICT. Mijn boodschap: de belangrijkste trends op het gebied van ICT en leren zijn eigenlijk niet technologisch van aard, maar beïnvloeden ICT wel en worden mogelijk gemaakt door nieuwe technologie. Er komt een hele golf van technologische innovaties op ons

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kennis delen: het gaat om passie, motivatie, interactie en samenwerking

Ik heb op mijn weblog regelmatig aandacht geschonken aan de opvattingen van John Hagel III en John Seely Brown. Zij bekritiseren kennismanagement-aanpakken die proberen kennis te vatten in systemen en digitale opslagplaatsen. Zij pleiten voor het bevorderen van interacties en samenwerking, waardoor nieuwe kennis ontwikkeld wordt. In A Better Way

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat is er in je organisatie voor nodig om social media met succes voor leren in te zetten? (hulp gevraagd)

De volgende week mag ik een bijdrage leveren aan een rondetafel bijeenkomst over het gebruik van social media binnen organisaties. Ik mag de kant van 'leren' belichten. Eén belangrijke vraag die aan de orde zal komen is Wat is er in je organisatie voor nodig om social media met succes

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder