Leidt technologie tot een paradigmashift in het onderwijs?

Deze vraag beantwoordt columnist Lori Sturdevant met een duidelijk "ja". Sturdevant ziet een geheel ander business model voor zich, dat zij vergelijkt met iTunes: dankzij massa's afnemers kan de prijs laag worden gehouden. En alleen de technologie van een distributiemodel als iTunes of de App Store maakt dat mogelijk. Toegepast

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Competentiegericht onderwijs vormgeven met een onderwijscatalogus

Vanmiddag ben ik naar een door MBO 2010 geïnitieerde bijeenkomst geweest bij het Drenthe College. Centraal stond de wijze waarop dit ROC meer flexibel, competentiegericht onderwijs organiseert. Als onderwijsondersteunend systeem gebruikt het Drenthe College daarvoor "Educator", terwijl men Magister gebruikt voor de verantwoording via BRON. Educator geen ELO Educator bevat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

(De)Centralisatie van ICT in het onderwijs

Volgens Martin Weller is de laatste jaren sprake geweest van een sterke centralisatie van ICT binnen onderwijsinstellingen. Wat is echter de invloed van social media en persoonlijke leeromgevingen op deze tendens? In dit paper gaat hij in op de argumenten voor centralisatie (zoals het belang van uniformiteit, efficiency en integratie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Van hiërarchie naar “wirearchy”

Internettechnologie maakt het mogelijk dat mensen zelf netwerken vormen om kennis te delen en laagdrempelig toegang hebben tot kwalitatief goede content. Daar waar wij vroeger organisaties nodig hadden om te leren, maakt internettechnologie een "doe het zelf-revolutie" mogelijk met verreikende gevolgen. Dat stelt Harold Jarche in het paper Command and

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe een ontwrichtende innovatie het leren beïnvloedt

THE Journal laat in Disruptive Innovation in the Classroom Michael Horn aan het woord, één van de auteurs van het inspirerende Disrupting Class, How Disruptive Innovation Will Change the Way the World Learns. Horn geeft in deze bijdrage een heldere definitie van een ontwrichtende innovatie, plus enkele voorbeelden. E-learning is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Negen (of tien) stappen om sociale netwerk technologie te kiezen

Tora Estep's Nine steps for choosing technology for social networking illustreert dat veel organisaties geneigd zijn om leren via social media te formaliseren. Daarmee ondergraven zij wat mij betreft de kracht van social media voor leerdoeleinden. Social media sluiten volgens mij namelijk beter aan bij meer informele vormen van leren,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zeven typen gebruikers social media

Forrester hanteert in de Social Technographics Profile verschillende typen gebruikers van social media. Ik maak vaker gebruik van deze indeling. De afgelopen week maakten de samenstellers bekend dat zij de indeling hebben aangepast. In plaats van zes typen gebruikers, onderscheiden zij nu zeven typen. De groep "conversationalists" (33% van internet-gebruikers

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder