Aankondiging reeks: hoe kan ICT competentiegericht leren versterken?

Het middelbaar beroepsonderwijs (MBO) is op dit moment druk doende met de invoering van competentiegericht onderwijs (CGO). Daarnaast investeert het MBO ook steeds meer in informatie- en communicatietechnologie. Het gebruik van mobiele en draadloze technologie neemt bijvoorbeeld toe, evenals de toepassing van internetapplicaties als elektronische leeromgevingen (ELO) en het gebruik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kan ICT competentiegericht leren versterken?

Het middelbaar beroepsonderwijs (MBO) is op dit moment druk doende met de invoering van competentiegericht onderwijs (CGO). Daarnaast investeert het MBO ook steeds meer in informatie- en communicatietechnologie. Het gebruik van mobiele en draadloze technologie neemt bijvoorbeeld toe, evenals de toepassing van internetapplicaties als elektronische leeromgevingen (ELO) en het gebruik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Competentiegericht leren samengevat

Bij competentiegericht leren wordt niet alleen gekeken naar kennis en vaardigheden van leerlingen, maar ook naar hun beroepshouding. Een belangrijk verschil met het eindtermenonderwijs is dat deze drie elementen geïntegreerd aan de orde moeten komen. Binnen de beroepspraktijk komen kennis, vaardigheden en beroepshouding immers ook niet apart aan de orde.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bevoegd en bekwaam dankzij een basiskwalificatie

Onlangs heb ik kritiek geleverd op de m.i. traditionele benadering van bevoegde docenten door GroenLinks. Vandaag werd ik dankzij Scienceguide herinnerd aan een mooi initiatief van de Universiteit Utrecht (UU). Universiteiten nemen in de regel dikwijls docenten aan die sterk zijn op hun vakgebied, maar die geen didactische expertise hebben

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vergroot interactiviteit hoorcolleges met social media

Martin Ebner heeft een artikel geschreven waarin hij beschrijft hoe je hoorcolleges interactiever kunt maken dankzij mobiele technologie en sociale media zoals microblogs.. Ebner heeft hiermee geëxperimenteerd bij de Technische Universiteit van Graz. Ongeveer tweehonderd studenten hebben meegedaan aan het evaluatieonderzoek. In zijn artikel beschrijft hij eerst enkele -bekende- ontwikkelingen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Andere leerstrategie bij leren in een netwerk

Boeiende bijdrage van Mohamed Amine Chatti. Hij positioneert de opvattingen van o.a. Etienne Wenger over situated learning binnen communities of practices tegenover Learning as a Network, waarbinnen volgens hem principes van connectivisme samen komen met double loop learning (LaaN; volgens mij zou Learning in a Network beter zijn). Volgens Chatti

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De integratie van het potlood in het onderwijs

Docent John Spencer schrijft in Tom Johnson's adventures in Pencil Integration over de implementatie van het potlood binnen het Britse onderwijs, aan het eind van de 19de eeuw. Een duidelijke vette knipoog naar de dag van vandaag, waar menig school worstelt met de integratie van technologie in het onderwijs. Kunnen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Elektronische leeromgevingen in het MBO

Een tijd geleden heb ik meegewerkt aan een onderzoek dat Danny Streelder op verzoek van saMBO~ICT heeft uitgevoerd naar het gebruik van elektronische leeromgevingen (ELO) binnen het middelbaar beroepsonderwijs. Inmiddels is een white paper als resultaat van dit onderzoek verschenen. Danny Streelder heeft met name gekeken naar het huidige gebruik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder