Meer rendement uit groepsbijeenkomsten dankzij ICT (hoe kan ICT competentiegericht leren versterken?)

In de zesde bijdrage van de reeks Hoe kan ICT competentiegericht leren versterken? ga ik in op de vraag hoe je ICT kunt gebruiken voor de voorbereiding van groepsbijeenkomsten, zodat het leerrendement van deze bijeenkomsten wordt vergroot.  Ik doe dat aan de hand van een concreet voorbeeld waarin ik een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meer rendement uit groepsbijeenkomsten dankzij ICT (hoe kan ICT competentiegericht leren versterken?)

Een groep leerlingen is bezig met een project op het gebied van de gezondheidszorg. In het kader van dit project is aan de orde gekomen wat een hulpvraag is. Om te kijken of de leerlingen dit hebben begrepen, hebben zij van de docent als taak gekregen om voor de volgende

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Storytelling in virtuele werelden

Volgens Karl Kapp is de meerwaarde van virtuele werelden voor storytelling, dat de lerende ook een karakter kan worden van het verhaal. Een effectief verhaal binnen een virtuele werreld moet volgens hem een aantal elementen bevatten: karakters plot spanning oplossing conclusie (wat hebben we van het verhaal geleerd?) Kapp stelt:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ervaringen e-readers in het onderwijs

Via verschillende weblogs worden de eerste ervaringen met e-readers beschreven. Highlighting E-Readers doet verslag van een pilot bij de Princeton universiteit, en is -zachts gezegd- niet overdeeld positief over het gebruik van -in dit geval- de Kindle DX binnen het onderwijs. Men concludeert dat studenten de mogelijkheid missen om aantekeningen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Creëren en publiceren met behulp van ICT (hoe kan ICT competentiegericht leren versterken?)

Bijdrage vier in het kader van de reeks Hoe kan ICT competentiegericht leren versterken? behandelt een flink aantal manieren waarmee je lerenden kunt stimuleren kennis te ontwikkelen en te publiceren. Volgens hoogleraar Robert-Jan Simons draagt ICT er toe bij dat lerenden nieuwe kennis via ICT makkelijker en beter georganiseerd kunnen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Creëren en publiceren met behulp van ICT (hoe kan ICT competentiegericht leren versterken?)

Volgens hoogleraar Robert-Jan Simons draagt ICT er toe bij dat lerenden nieuwe kennis via ICT makkelijker en beter georganiseerd kunnen ontwikkelen dan in face to face situaties zonder ICT. Het actief creëren van kennis is belangrijk voor daadwerkelijk leren.  Daarnaast kun je dankzij nieuwe technologieën gemakkelijker ontwikkelde producten presenteren aan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Crowdsourcing voor en door docenten

Rob Jacobs illustreert hoe het professionale netwerk van onderwijsgevenden zich -althans in potentie- heeft ontwikkeld. Inmiddels is sprake van een genetwerkte docent, die via zijn netwerk ook toegang heeft tot netwerken van anderen. Jacobs schrijft dat: the “who” of potential members and collaborators is increased exponentially because of individual members

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder